Léberg-site Roosdaal Foto: Tom Vierendeels

Colruyt wil opnieuw water en frisdrank produceren op Léberg-site, Groen verzet zich

Na twee jaar onderzoek heeft Colruyt beslist dat het dan toch opnieuw water wil bottelen en limonades wil produceren op de site van Léberg Bronnen. Het merk zelf is intussen al vier jaar verdwenen. De vergunning werd aangevraagd en het openbaar onderzoek is lopende. Oppositiepartij Groen roept op om massaal bezwaar in te dienen.

Het openbaar onderzoek voor de vergunningsaanvraag startte enkele dagen geleden en loopt nog tot en met 19 augustus. De provincie Vlaams-Brabant zal vervolgens voor 15 oktober 2024 op basis van de adviezen en eventuele bezwaren al dan niet een vergunning moeten verlenen. Het plan van Colruyt is alleszins duidelijk: opnieuw mineraalwater oppompen uit de bron, het water bottelen en limonades produceren. Onder welke naam dat zal gebeuren is niet opgenomen in de vergunningsaanvraag. Het is dus onduidelijk of de naam Léberg Bronnen terugkeert.

Lees ook: Vier jaar na faillissement van Léberg wordt er nog steeds geen water gebotteld, Colruyt heeft inmiddels ook plannen met kasteeldomein

Grootste wijzigingen: er komen drie laadkaaien en drie wachtplaatsen voor vrachtwagens, iets wat vroeger nooit gespecificeerd was. Het lozen van bedrijfsafvalwater stijgt, van 25 miljoen liter water per jaar naar 35 miljoen liter. Ook het vermogen van de installaties gaat omhoog: van 300,76 kW naar 1.2000 kW. Colruyt vraagt in de vergunning ook meer opslagcapaciteit aan voor gevaarlijke stoffen zoals smaak- en kleurstoffen, kuisproducten, desinfectievloeistof en onderhoudsproducten. Opgeteld gaat dit van 22,01 ton naar 42,1 ton. Ook de opslagcapaciteit van gas stijgt: van 11.500 liter koolstofdioxide naar 29.000 liter, met bijkomend ook 29.000 liter stikstof.

43 miljoen liter

Wat dan weer niet wijzigt: de grondwaterwinning uit de bron. Dat blijft 25 miljoen liter uit bron A en 18 miljoen liter uit bron B. Colruyt voorziet een productiecapaciteit van 1 miljoen liter water en frisdranken per week. In totaal zullen er maximaal vijftien werknemers aan de slag zijn tijdens twee shiften tussen 6 en 22 uur: 12 arbeiders en 3 bedienden.

Eenrichtingscircuit

Tot slot mikt Colruyt op een tiental vrachtwagens per dag voor het ophalen van geproduceerde goederen en het leveren van grondstoffen. Vroeger ging het om een achttal vrachtleveringen per dag, aangevuld met bestelwagens en lichte vrachtwagens.

Het studiebureau MINT heeft voor de mobiliteitstoets het plan opgesteld om vrachtwagens in een lus te laten rijden, een zogenaamd eenrichtingscircuit. Aankomen doen ze vanaf de N8 via de Omer de Vidtslaan, Lombeekstraat, Ledebergstraat, Puttenberg en Gasthuisstraat. Vertrekken moet naar links richting Pamelse Klei, de Jozef de Schepperstraat en de Omer de Vidtslaan. Zo wil de leefkwaliteit behouden en dodehoekongevallen vermijden.

Bezwaren

Oppositiepartij Groen vindt het allemaal niet voldoende en roept bewoners van de voornoemde straten op om bezwaar in te dienen. “We vrezen mobiliteitsproblemen voor Pamel-centrum en de ruimere omgeving, wat versterkt zal worden door de komst van zestig nieuwe woningen tussen de Kwinkeleer en de Keerstraat”, valt er te lezen. “De combinatie van ontoereikende verkeers(fiets)infrastructuur met bijkomend zwaar vrachtverkeer is niet haalbaar.”

Tot slot wijst Groen ook naar het RUP, dat in 2012 definitief werd vastgesteld. Dat liet uitbreidingen voor de vorige firma toe, maar bij het stopzetten kan er alleen een bedrijf komen dat ten hoogste een gelijkaardige ruimtelijke, milieu- en mobiliteitsimpact heeft. “Op basis van de huidige plannen kan je niet spreken van een gelijkwaardige firma”, luidt het.