Colruyt Group Foto: Colruyt Group

Colruyt Group start proefproject met langere elektrische vrachtwagens op openbare weg

Retailer Colruyt Group start op 1 januari 2025 een proefproject waarbij langere elektrische vrachtwagens op de openbare weg mogen rijden. Met de huidige elektrische vrachtwagens verliest het bedrijf 11 procent aan volume, door het batterijpakket. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) heeft een uitzondering toegekend, zodat de langere vrachtwagens toch de openbare weg op kunnen.

Colruyt heeft sinds een goed jaar een eerste elektrische vrachtwagen aangeschaft. Door het batterijpakket dat in de wagen zit, wordt de as echter zwaar belast. Daardoor kan er 11 procent minder volume aan goederen in de camion vervoerd worden. Colruyt rijdt dagelijks ongeveer 900 à 1.000 ritten in heel België: doordat er minder goederen in elke elektrische vrachtwagen passen, zouden dat er tot 1.100 per dag kunnen worden, om dezelfde hoeveelheid goederen te transporteren.

Uitzondering

De oplossing werd gevonden in vrachtwagens met een dubbele as. Daardoor moest de oplegger ook een meter achteruitgeschoven worden en werd het voertuig langer dan de maximale toegelaten lengte van 16,50 meter. Maar zo zou de vrachtwagen onder de categorie ‘uitzonderlijk vervoer’ komen te vallen, wat niet werkbaar is voor een retailbedrijf.

Minister De Ridder heeft daarom een uitzondering toegekend, zodat de vrachtwagens toch op de openbare weg kunnen rijden. “Milieuvriendelijke elektrische trucks voldoen niet aan de standaardmaten. Dat geeft een concurrentieel nadeel”, vertelt De Ridder. “Daarom gaan we met dit proefproject aan de slag.”

Proefproject

Het project kwam er op expliciete vraag van Colruyt. “Elektrische trucks zijn een belangrijk onderdeel van onze ambitie om tegen 2035 al onze goederen zonder uitstoot te vervoeren”, vertelt Koen De Vos, directeur logistiek bij Colruyt Group. “Zo kunnen we evenveel goederen met evenveel vrachtwagens blijven vervoeren. Dat maakt het economisch minder moeilijk in vergelijking met de elektrische vrachtwagens met enkele as, voor ons en voor elk transportbedrijf dat deze transitie wil doormaken.”

Lees ook: Verkoop Parkwind duwt jaarwinst Colruyt boven miljard euro

Het proefproject loopt tot en met 31 december van 2027. De Ridder wil “zo snel mogelijk” aan de slag gaan met definitieve regelgeving, van zodra een evaluatie is gemaakt op vlak van verkeersveiligheid. “Want er is veel interesse bij andere transportbedrijven”, zegt de minister. Om in aanmerking te komen, kunnen transportfirma’s een vergunning voor hun e-trucks vragen via de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Colruyt heeft op dit moment één truck met enkele as en één met dubbele as. Op korte termijn komt er nog één van elke soort bij. Zo zullen er vier elektrische vrachtwagens zijn op een totaal van een veertigtal van Colruyt zelf en ongeveer 150 in onderaanneming.