Ter hoogte van de Sint-Truidensesteenweg komt een wachtzone voor de vrachtwagens. Daardoor dienen ze niet op de rijweg aan te schuiven alvorens ze worden doorgelaten door de portier. Er komt een nieuwe inrit en de huidige in- en uitrit zal dan enkel nog fungeren als uitrit. Langs het nieuwe gebouw wordt een eenrichtingsweg aangelegd tot aan de bestaande personeelsparking. Die is nu enkel bereikbaar is via de Piepelboomstraat. Daar zal de bestaande in- en uitrit straks enkel nog dienen als uitrit. Dat ontlast de woonwijk ten dele.
Citribel is zich bewust van de geur- en geluidshinder in het verleden. Met het nieuw ontwerp wil het bedrijf dat aanpakken. Het productieproces is zo ontworpen dat de geurafgifte beperkt is tot een kleine zone. Het beperkte luchtvolume zal over wassers met de best beschikbare technologie worden gestuurd om zodoende het geurprobleem op te heffen. Het nieuw fermentatiegebouw komt langs het fietspad en daar is plaats voor een tien meter brede groene buffer. In de technische ruimtes worden de ventilatiesystemen gericht naar de huidige fabriek en niet naar de omgeving.
Het dak van het nieuwe gebouw zal vol gelegd worden met zonnepanelen. Het oude gebouw krijgt een nog te bepalen andere bestemming. Citribel wil in eerste instantie de nieuwbouw afwerken: “Om de productiecapaciteit van een essentieel voedingsadditief voor de Vlaamse en Europese voedingsindustrie veilig te stellen.”