circulatieplan leuven

Circulatieplan doet omzet van handelaars dalen

Zeven op tien handelaars in de binnenstad van Leuven hebben hun omzet zien dalen sinds de invoering van het circulatieplan eind augustus 2016. De daling bedraagt gemiddeld 22 procent. Dat blijkt uit een bevraging door de lokale afdeling van de N-VA.

Het circulatieplan weert de auto uit de binnenstad en geeft fietsers en voetgangers meer ruimte. Uit de enquête blijkt dat de helft van de lokale handelaars vindt dat zijn of haar zaak momenteel slecht tot zeer slecht bereikbaar is. Het aanbod aan parkeergelegenheid in de omgeving van de winkel wordt door 68 procent als slecht tot zeer slecht bestempeld.

Het bovengronds parkeren in de binnenstad nam de voorbije zes maanden  met 172.317 eenheden af. Dat is een daling met zeventien procent in vergelijking met het jaar voordien. Daaruit de conclusie trekken dat er minder mensen naar Leuven komen, zoals sommigen willen doen geloven, klopt niet. Bovendien is de terugval van het bovengronds parkeren een zegen voor de leefbaarheid van de stad. Er werden honderd parkeerplaatsen geschrapt.

De N-VA dringt aan op een evaluatie van het verkeerscirculatieplan. De partij stelt voor om een uur gratis ondergronds parkeren in te voeren. Daarvoor moet wel onderhandeld worden met de private uitbaters van de parkings. In de nieuwe parking aan de Vaartkom heeft dat aanbod amper enkele weken standgehouden. Parkings zijn nu eenmaal lucratieve business.

Dat parkeren in Leuven veel te duur is, daar is iedereen het over eens. “Een uur gratis parkeren zou het stadsbestuur 1,6 miljoen euro per jaar kosten”, zegt Vlaams parlementslid Lorin Parys. “Gelet op het belang van de handel voor Leuven zou dat een goede investering zijn.”