Audi is naarstig op zoek naar een koper voor de fabriek in Vorst. Dat geldt als het enige resterende alternatief voor de steeds onvermijdelijker lijkende sluiting, nu de Volkswagen-groep besloten heeft geen auto’s meer in Vorst te bouwen als volgend jaar de laatste exemplaren van de elektrische SUV Q8 e-tron van de band rollen. Bij een sluiting verliezen alle 2.910 werknemers hun baan.
Een delegatie van NIO heeft de voorbije weken de fabriek in Vorst bezocht en sleutelt volgens De Tijd nu aan een bod, dat uiterlijk aanstaande maandag bij de Volkswagen-groep moet zijn ingediend.
NIO is een van de premiummerken uit China die steile ambities in Europa hebben. In ons land zijn de auto’s vooralsnog niet te koop. Maar het is wel de bedoeling om hier snel op de markt te komen. Dinsdag werd nog meegedeeld dat er momenteel geen geschikt voertuigproject, noch een economisch haalbaar alternatief gebruik voor Audi Brussels werd gevonden.
LEES OOK. Geen economisch levensvatbare alternatieve bestemmingen gevonden voor Audi Brussels
Personeel wacht af
Volgens de woordvoerder van Audi Brussels, Peter D’hoore, zijn “meer dan twintig alternatieve businessmodellen onderzocht als onderdeel van het informatie- en consultatieproces, bijvoorbeeld op het gebied van elektromobiliteit en batterijtechnologie, evenals duurzaamheid gedurende de levenscyclus en nieuwe bedrijfsmodellen langs de waardeketen”.
In het kader van de buitengewone ondernemingsraad heeft de directie van Audi Brussels met de sociale partners afgesproken om een gezamenlijke werkgroep te vormen, om mogelijke alternatieven voor de site verder te onderzoeken. Maar de kans dat de fabriek kan blijven bestaan, wordt met de dag kleiner. Dat beseft het personeel ook wel. Tenzij het Chinese NIO nu voor een reddingsboei kan zorgen. Het personeel wacht voorlopig af.