DIEGEM – Ian de Swart en Arno Morsa gaan aan de slag in hun kersverse bedrijf ChariPickers. Het consultancybedrijf uit Diegem wil een community uitbouwen waarin eerlijkheid, transparantie en herinvestering in de maatschappij de norm zijn.
Ian de Swart en Arno Morsa zijn jeugdvrienden. “Onlangs kwamen we op het idee van Charipickers en besloten we om samen in zee te gaan. Ons doel is om een community op te richten met onze klanten die ook maatschappelijke problemen willen tackelen”, luidt het. ChariPickers gaat bedrijven assisteren bij alle processen rond onder andere externe inhuur, contract- en vendor-management en sourcing strategie. “Hierin is voor ons eerlijk en transparant handelen en herinvesteren in de maatschappij erg belangrijk. Dit gaan we zelf als onderneming doen, maar ook onze klanten zullen we hierin sensibiliseren. Dat is een prioriteit,” legt de Swart uit.
Nieuwe modellen
Het bedrijf komt naar eigen zeggen met nieuwe modellen op de markt die onbekend zijn in onze regio. “Er zijn heel wat structuren op de markt die gewoon zomaar worden aanvaard door bedrijven en in stand worden gehouden. We willen met onze klanten hierover nadenken en nieuwe strategieën toepassen waardoor ze competitiever worden en de community er profijt van heeft”, aldus de Swart. Momenteel zijn de mannen nog in dienst maar zodra de bal aan het rollen gaat, willen ze zich focussen op ChariPickers. “We zijn onvermoeibaar op zoek naar potentiële klanten en onze eerste prospecten,” aldus Morsa.
Donut economie
ChariPickers wil zich met haar visie onderscheiden van andere consultancy bedrijven. “Onze naam komt van de Engelse uitdrukking “cherry picking” of het beste uit iets halen. Dit combineerden we met het woord ‘charity’, wat duidt op onze ambities om met nieuwe processen maatschappelijk bijdragen te leveren,” legt de Swart nog uit. “Het liefst van al willen we in onze community nieuwe maatschappelijke initiatieven stimuleren. De donut-economieleer van Kate Raworth was voor ons hier een grote inspiratie,” besluit Morsa.