Makro en Metro stellen in België samen zo’n tweeduizend mensen tewerk. Beide winkelketens zijn ondergebracht in de vennootschap Makro Cash & Carry. Metro, dat producten aan horecazaken levert, heeft elf vestigingen in België. Daarvan zijn er twee in de stad Antwerpen en één in Sint-Katelijne-Waver. De supermarktketen Makro heeft zes winkels in België, waarvan één in Deurne. Er wordt van alles en nog wat verkocht, van voeding tot kledij, schoenen en boeken.
Vandaag zitten de Metro- en Makro-vestigingen in een gerechtelijke reorganisatie. Ze staan te koop en zijn in tussentijd beschermd tegen hun schuldeisers. Tot 8 november kunnen kandidaat-overnemers een bod uitbrengen op alle winkels of op een deel ervan.
Volgens de gerechtsmandatarissen, die de verkoop van Metro en Makro in goede banen moeten leiden, zijn al twaalf kandidaten geïnteresseerd om winkels te kopen. De Nederlandse groothandel Sligro is er daar een van. Nu is ook een tweede naam bekend: die van Vincent Nolf, de CEO van … Makro en Metro.
Welke winkels wilt u precies kopen?
Vincent Nolf: “Ik overweeg om een bod te doen op de Metro-winkels. Dat zal ik niet alleen doen, maar in samenwerking met enkele partners. Of we het bod ook effectief zullen doen, hangt nog af van enkele zaken. We moeten bijvoorbeeld de financiering rondkrijgen en we willen ook het recht krijgen om het merk Metro te mogen gebruiken.”
Waarom wil u Makro niet overnemen? Gelooft u als CEO niet in uw eigen winkel?
“Jawel, maar je moet niet ver zoeken om na te gaan waarom we alleen in een overname van Metro geïnteresseerd zijn. De financiële resultaten zijn bij Metro nu eenmaal veel beter. Ik geloof dat Makro en Metro geen toekomst hebben als één geheel. Maar Makro heeft misschien wel een toekomst als aparte entiteit.”
Hoezo? De Makro-winkels lijden al jaren grote verliezen.
“Er is sinds deze zomer veel interesse van verschillende partijen om Makro of delen van Makro over te nemen. Laat mij het verhaal correct vertellen. Metro AG, de vorige eigenaar van Makro en Metro, heeft de winkels in juni verkocht aan het investeringsfonds Bronze Properties. Er was toen amper interesse van andere partijen, omdat de Makro- en Metro-winkels in één pakket werden verkocht.”
“Maar sinds Bronze Properties eigenaar is, begonnen andere partijen deze zomer wel interesse te tonen in aparte onderdelen van het bedrijf. Ik ga hier geen namen noemen, maar er was één partij die het hele Makro-concept wilde overnemen. Een andere partij wilde alleen de voedingsactiviteiten van Makro overnemen. Nog een andere partij alleen de non-food. En nog andere partijen alleen onderdelen van die non-food. En er is ook interesse voor de succesvolle doe-het-zelfzaak en de bijhorende drive-in. Ik weet niet wie van die geïnteresseerden zich nu al officieel kandidaat heeft gesteld, maar ik kan wel stellen dat de interesse in een overname van Makro groot is.”
Het personeel van Makro gelooft er na jarenlange herstructureringen zelf niet meer in.
“Het zou heel optimistisch zijn om te geloven dat iedereen die vandaag bij Makro werkt, zijn job kan behouden. Maar ik denk dat de grote meerderheid van het personeel bij Makro dat wel zal kunnen. Eigenlijk is dat zelfs de reden waarom we die gerechtelijke reorganisatie hebben aangevraagd. Het is de beste methode om zo veel mogelijk jobs te redden. Want kandidaat-overnemers moeten in dit systeem niet alleen de activiteiten overnemen, maar ook het personeel dat erbij hoort. En als de kandidaat-overnemer vindt dat hij die activiteit met minder mensen kan doen, moet hij dat uitgebreid beargumenteren. Je kan niet zomaar zeggen dat je het met minder mensen kan doen.”
Makro heeft toch nog steeds de cijfers én de perceptie tegen. Volgens de Duitse krant Handelsblatt zou overnemer Bronze Properties zelfs 150 miljoen euro gekregen hebben van de vorige eigenaar Metro AG, om alle Metro- en Makro-winkels over te nemen.
“Dat moet ik toch stevig nuanceren. Bronze Properties heeft wel degelijk een positief bedrag betaald om alle Makro- en Metro-winkels over te nemen. Maar het klopt dat Metro AG ongeveer 150 miljoen euro minder van Bronze Properties heeft gekregen, dan de waarde die de Belgische Makro- en Metro-winkels in de boekhouding hadden. Metro AG heeft door de verkoop dus een stevige waardevermindering moeten doorvoeren in de boekhouding. Maar het heeft wel degelijk geld gekregen.”
Tot slot nog een vraag over Makro: u bent CEO van Makro sinds eind 2017. Wat is er in uw ogen misgelopen met dat winkelconcept?
“De wereld is in twintig jaar tijd grondig veranderd. Vroeger ging een gezin de hele dag op stap om alles in één keer te kopen. Nu gaan ze naar MediaMarkt, Ikea en Decathlon en kopen ze van alles op het internet via bijvoorbeeld Bol.com. Generalisten zoals Makro hebben veel aan kracht ingeboet. Maar zoals gezegd, geloof ik nog in een toekomst voor de mensen die vandaag bij Makro werken. We werken daar alleszins dag en nacht aan.”