Carsontheweb

CarsOnTheWeb en dataspecialist werken dieselstocks weg

De Tiense online autoveilingwebsite CarsOnTheWeb (COTW) en Gocar DATA, specialist in automotive data-analyse, gaan een samenwerking aan om de grote voorraad tweedehands dieselvoertuigen te slijten in het buitenland.

Door een soort “dieselangst” onder de Belgische bevolking wacht 30% van de tweedehandswagens die momenteel te koop staan in ons land, al meer dan vier maanden op een nieuwe eigenaar. Goed voor een onverkochte stock van ruim 34.000 tweedehands diesels met een totale marktwaarde van 805,2 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van Gocar DATA, de specialist in data-analyse van de automarkt.

Samenwerking

Vier maanden is behoorlijk lang, zeker als je weet dat een handelaar doorgaans verwacht dat een wagen na maximum twee maanden is verkocht. Intussen lopen de kosten om ze in stock te houden zo hoog op – tot 840 euro per wagen – dat steeds meer handelaars noodgedwongen naar andere Europese markten kijken. Om die reden gaan Gocar DATA en COTW samenwerken om de grote stock onverkochte tweedehands diesels te slijten in het buitenland. Gocar DATA gaat automotive data van meer dan 20 landen lanceren op het platform van COTW om de verkoop van Belgische tweedehands diesels in het buitenland aan te zwengelen en zo de stocks hier weg te werken.

Populaire markten

Onderzoek van COTW heeft uitgewezen dat Midden-en Oost-Europa, Spanje en Portugal momenteel populaire markten zijn. Daar krijgen volgens COTW Belgische handelaars soms meer geld voor een diesel dan in België, én is de vraag er groot. Zo bleek de marktwaarde van een drie jaar oude VW Golf 1.6 TDI met 125.000 kilometers op de teller onlangs nog 28% hoger te liggen in Portugal dan in België. Momenteel krijgen Spaanse en Portugese kopers op het platform van COTW te zien aan welke prijs ze een ‘Belgische’ wagen die wordt aangeboden kunnen verkopen in hun eigen land. Vanaf 1 februari krijgen ook Nederlandse, Franse, Italiaanse en Luxemburgse kopers te zien aan welke prijs ze een aangeboden wagen uit België op hun eigen markt kunnen verkopen. Tegen eind 2019 wordt die zogeheten consumentenmarktprijs in nog minstens 15 andere landen uitgerold.