6 Carla Van Corenland.

Fiscadvies speelt eigen identiteit en visibiliteit uit in gloednieuw kantoor

LEUVEN - Accountancykantoor Fiscadvies heeft zijn activiteiten in het Leuvense Officenter ingeruild voor een gloednieuwe werkplek op het kruispunt van de Bosstraat en de Aarschotsesteenweg  in Wilsele-Putkapel (Leuven). Zaakvoerster Carla Van Corenland duidt de redenen van de verhuizing naar de andere kant van de stad. Onder ander het uitspelen van een eigen identiteit en de visibiliteit speelden een belangrijke rol. 

Het team van Fiscadvies beleefde de afgelopen jaren een interessante en aangename tijd in het Officenter maar een verhuizing drong zich toch op.

Eigen identiteit

“Fiscadvies is een boekhoudkantoor met een welbepaalde visie en een eigen identiteit. Dit laatste ligt wat moeilijker in het Officenter waar vooral het bedrijvencentrum op de voorgrond treedt”, vertelt zaakvoerster Carla Van Corenland. “Ook toegankelijkheid, bereikbaarheid en de nabijheid van onze klanten vinden we erg belangrijk. Al deze kwaliteiten vinden we terug op onze nieuwe locatie.”

Visibiliteit

Een tweede insteek van de verhuizing is de visibiliteit van het accountancykantoor. “In het Officenter is er een belangrijk netwerk maar onze nieuwe, zichtbare locatie op de hoek van de Bosstraat en de Aarschotsesteenweg in Wilsele-Putkapel gaat ook veel doen. Vanuit verschillende hoeken krijgen we positieve reacties over het nieuwe kantoor”, zegt de onderneemster. Bijkomend voordeel van de verhuizing naar de andere kant van de stad is de aanwezigheid van ondernemers/zelfstandigen die Carla en haar team nog niet hebben bereikt.

Plannen overhoop gehaald

Carla kocht de nieuwbouw in 2019. “We wilden net starten met de inrichting van de kantoren toen de Covid-crisis de kop opstak. Het was de bedoeling dat ik samen met mijn man, zaakvoerder van kantoorinrichter Eff3ct, een concept zou uitwerken dat ook door Eff3ct zou kunnen aangewend worden als referentie voor hun (potentiële) klanten. Covid haalde die plannen eigenlijk helemaal overhoop. In de periode vóór de pandemie waren er mensen die graag op kantoor werken. Ik was precies de enige die graag thuis werkte, en motiveerde de collega’s dan ook om het te doen. De crisis heeft hen laten inzien dat thuiswerk eigenlijk ruimte laat om je echt goed te concentreren. Naar kantoor komen is eerder iets om samen te zijn en besprekingen te voeren”, klinkt het.

Huiselijkheid

De plannen werden hertekend naar een huiselijke ruimte na inspraak van de collega’s. “Gezellige kleuren vind ik wel oké, het mocht niet het witte kantoor worden”, zegt Carla nog. Op de payroll van Fiscadvies staan een 15-tal personen maar er zijn in feite maar 8 werkplekken voorzien. “We hebben een thuiswerkpolicy met twee dagen werk op kantoor en drie dagen thuiswerk. Mensen die altijd naar kantoor willen komen kunnen dat. Niet dat ik een controle freak ben maar ik weet wel graag wie op welke dag op kantoor zal zijn. Via een klant zijn we dan uitgekomen bij een app waarmee een werkplek, vergaderzaal en parkeerplaats kan worden gereserveerd.” Minder werkplekken faciliteert ook de clean desk policy. “We hebben bewust geen gordijnen opgehangen omdat ik het tof vind dat de mensen naar binnen kunnen kijken. Dat maakt wel dat de collega’s hun werkplek ’s avonds netjes en ontsmet moeten achterlaten zodat het kantoor een nette indruk geeft”, zegt Carla nog.

Balans werk-privé

Voor de versterking van de innerlijke mens of boodschappen kunnen medewerkers ’s middags terecht in de vlakbij gelegen Delhaize of bakker. Sportieve zielen leven zich uit in het nieuwe filiaal van Sportoase. “De balans tussen werk en privé staat dan ook hoog op de agenda van Fiscadvies. Wat ik zelf belangrijk vind, wil ik voor mijn medewerkers ook”, besluit Carla.