Buildwise_Group_1 De 40 Vlaamse KMO-bouwbedrijven met hun Toolkit 360° Camera. — © IF

Buildwise lanceert de Toolkit 360° Camera: 40 bouwbedrijven kunnen camera testen op hun werf

Veertig Vlaamse KMO’s in de bouwsector starten een proefproject met de Toolkit 360° Camera, een innovatieve oplossing om de verschillende werven digitaal op te volgen. Zo kunnen de bedrijven hun werven makkelijk bekijken met een 360°-camera. De camera werd ontwikkeld door Buildwise, een onderzoeks- en innovatiecentrum in Zaventem.

 

Tijdens de lancering bij Buildwise in Zaventem ontvingen de eerste aannemers hun Toolkit. De set bevat een 360°-camera, statief, selfiestick, een extra batterij, opladers en een handleiding. Zo kunnen ze op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier kennismaking met digitale werfopvolging. Door de camera kunnen aannemers snel en accuraat werven registreren en opvolgen, wat miscommunicatie voorkomt en onnodige kosten verlaagt.

Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) sprak tijdens de lancering zijn steun uit voor het project. “De bouwsector is een pijler van onze economie. Vlaamse KMO’s zijn wendbaar en passen zich snel aan”, zegt Diependaele. “Wij ondersteunen hen met de juiste tools om efficiënter te werken. De Toolkit 360° Camera helpt werven slimmer op te volgen en onnodige kosten te beperken. Dit is geen experiment, maar een eerste stap naar een innovatiever bouwlandschap.”

De Vlaamse bouwsector toont al langer interesse in digitale technologieën zoals drones, AI en laserscanning. Toch bleek uit enquêtes dat aannemers vaak afhaken door de complexiteit van deze technologieën. De Toolkit 360° Camera neemt deze drempels weg.