In 2022 had Brussels Airlines nog een operationeel verlies geleden van 75 miljoen euro. Maar “19 procent meer vluchten, een uitgebreid netwerk, een hoge vraag en hogere marges” brachten in 2023 beterschap. De maatschappij vervoerde over het hele jaar 8,3 miljoen passagiers, 21 procent meer dan in 2022. “De Sub-Saharaanse bestemmingen waren opnieuw een sterkhouder voor het bedrijf”, klinkt het.
De omzet ging een kwart hoger tot 1,54 miljard euro en de operationele winstmarge kwam uit op 3,4 procent. Brussels Airlines mikt op termijn op een marge van 8 procent.
“We zijn trots dat we 2023 met een mooie winst kunnen afsluiten, na een intense reorganisatie en verschillende jaren met verlies”, zegt financieel directeur Nina Öwerdieck in een persbericht. “Maar we hebben nog altijd een weg te gaan voordat we de doelstelling van 8 procent winstmarge bereiken, en voordat we echt kunnen spreken van een duurzaam winstgevend bedrijf.”
Brussels Airlines heeft intussen drie van de vijf aangekondigde gloednieuwe A320neo-vliegtuigen, voor korte en middellange afstanden, opgenomen in de vloot. Er komt ook een tiende langeafstandsvliegtuig, waarmee de maatschappij de vluchten naar Nairobi (Kenia) na negen jaar kan hervatten.
Sociale onrust
Bij Brussels Airlines is er al een tijdje sociale onrust. Het personeel, dat tijdens de coronacrisis toegevingen deed, wil een deel van de koek nu het bedrijf het financieel weer beter doet. “Een constructieve dialoog met de sociale partners is een belangrijk element binnen de ambitie om een goede werkomgeving te creëren voor alle medewerkers”, luidt het. “De luchtvaartmaatschappij blijft vastberaden op akkoorden te sluiten met vertegenwoordigers van de verschillende departementen en zo de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.”
Eind 2023 waren er 3.394 mensen aan de slag bij Brussels Airlines. Dit jaar zouden er daar zowat 250 bijkomen. Brussels Airlines maakt deel uit van het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa.