De getroffen passagiers wordt een alternatief aangeboden, of anders een terugbetaling. Kostprijs van de hele operatie: 10,2 miljoen. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat daarmee de stakingsdreiging is afgewend en de rust kan terugkeren. Dat wordt afwachten. Voor de vakbonden blijft het onduidelijk of de werkdruk nu voldoende verlicht wordt. Maar voorlopig zijn nieuwe acties niet aan de orde, zeggen de liberale en de socialistische vakbond.
Gevolg voor Brussels Airlines: 20 miljoen euro extra verlies
Het schrappen van een kleine 700 vluchten deze zomer komt Brussels Airlines duur te staan. Een verlies van zo’n 10 miljoen euro, berekende het bedrijf zelf. Tel daar de staking bij van vorige week en je komt op minstens 20 miljoen euro verlies. “Geen klein bier voor een bedrijf dat al in moeilijkheden zat”, zeggen experts.
“Vluchten schrappen was de enige logische tegemoetkoming om de sociale vrede af te kopen”, zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde. “Een staking waar je niets in de hand hebt, is dodelijk. Op deze manier kan de maatschappij tenminste nog zelf bepalen welke vluchten geschrapt worden.” En dat zullen niet onmiddellijk de vluchten zijn naar populaire vakantiebestemmingen maar wel de meer zakelijke bestemmingen.
Toch blijft het verlies voor de maatschappij enorm. “Ook voor de coronacrisis zat Brussels Airlines niet in goede papieren. De omzet steeg wel, maar de winst niet”, zegt Wouter Dewulf, luchtvaarteconoom aan de UAntwerpen. “Ik geloof wel in het economische herstelplan dat uitgerold werd. Maar eerst de coronacrisis en nu de stakingen en de onrust gooien roet in het eten. Zo’n staking van drie dagen doet een bedrijf echt pijn.” Dat bevestigt ook De Wilde. “De weg naar een winstgevend bedrijf is nog heel lang.”
Brussels Airlines zegt zelf ook dat het hier de lijn trekt. “Nog meer vluchten annuleren is commercieel onmogelijk. We bewandelen hier al een zeer moeilijke grens.”
Luchtvaarteconoom Dewulf deelt die vrees. “Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze meer hadden kunnen doen. In het eerste kwartaal van dit jaar slikten ze nog een verlies van 62 miljoen euro. Het bedrijf is virtueel failliet en tegen 2026 moet het nog een fikse lening van zo’n 290 miljoen euro terugbetalen. Moederbedrijf Lufthansa kijkt met een vergrootglas naar wat hier gebeurt. Nog meer dure stakingen kunnen ze zich niet permitteren.”
Gevolgen voor het personeel: voorlopig geen nieuwe acties
De liberale en socialistische vakbonden reageerden matig positief op het schrappen van de bijna 700 vluchten deze zomer. Zij plannen op korte termijn geen nieuwe acties.
De directie werkte voor het personeel enkele korte- en langetermijnplannen uit. Op korte termijn moeten vooral de geannuleerde vluchten soelaas bieden. Maar de vakbonden vragen zich af of de impact voldoende groot zal zijn. “Er wordt nu een buffer gecreëerd. Het is nu hopen dat het voldoende is”, zegt Tim Roelandt van het ACLVB. De liberale vakbond vreest dat het mogelijk nog niet voldoende zal zijn als er een grote ongeplande personeelsuitval is door bijvoorbeeld een corona-uitbraak. “Dat zullen we dus moeten afwachten.” De socialistische vakbond spreekt van “een inspanning vanuit de directie die we moeten appreciëren.” Enkel de christelijke vakbond reageerde expliciet afwijzend.
De beslissing van de directie lijkt voorlopig wel voldoende om nieuwe acties af te wenden. “We moeten realistisch zijn. We hebben vandaag ook het financiële plaatje te zien gekregen. En we willen het bedrijf niet in gevaar brengen. Maar het mag geen excuus zijn om eender welk probleem onder de mat te vegen”, aldus Roelandt nog. De vakbonden gaan nu in gesprek met het personeel. Ze n wijzen er wel op dat als de maatregelen voor deze zomer onvoldoende blijken, dat tot gevolg zal hebben dat meer piloten, stewards en stewardessen zich “niet fit om te vliegen” zullen melden omdat ze oververmoeid zijn, waardoor er uiteindelijk nog vluchten geannuleerd zullen worden.
Gevolgen voor de reiziger: tienduizenden herboekt
Tienduizenden passagiers kregen vorige week van Brussels Airlines de boodschap dat hun vlucht werd geschrapt. “Alle passagiers is ondertussen een nieuwe vlucht voorgesteld, of ze konden een terugbetaling aanvragen”, verzekert Brussels Airlines.
Om de werkdruk bij het personeel te verlichten, zijn in juli 372 vluchten geschrapt en in augustus nog eens 303. Dat komt overeen met 6 procent van ons vluchtschema”, zegt woordvoerster Maaike Andries. Reizigers die geen bericht kregen van Brussels Airlines mogen er in principe van uitgaan dat hun vlucht doorgaat als gepland. Experts schatten dat de totale impact voor de passagiers relatief klein blijft.
Op korte termijn lijken nieuwe acties uitgesloten, al nemen reizigers deze zomer toch best hun voorzorgen. “Het kraakt en piept overal”, zegt luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen). “Iedereen in de sector is een beetje verrast door de snelheid waarmee het luchtvaartverkeer weer is opgestart. Heel veel luchtvaartpersoneel vond tijdens de coronacrisis een andere job, waardoor de luchtvaartmaatschappijen op zoek moeten naar nieuw personeel. Op Brussels Airport vallen die problemen al bij al nog mee, dankzij het principe van de technische werkloosheid. Maar op je vakantiebestemming kan je in een heel andere situatie terechtkomen. Reizigers houden er dus best rekening mee dat ze wat langer zullen moeten wachten op bepaalde punten of dat vluchten vertraging kunnen hebben.”