Primus Haacht

Brouwerij Haacht in het rood door forse kosteninflatie

Brouwerij Haacht heeft in het eerste semester van 2023 een verlies geboekt van 1,1 miljoen euro.  Dat blijkt vrijdag uit de halfjaarresultaten die moedermaatschappij Co.Br.Ha bekendmaakte. De forse kosteninflatie en een evolutie van de omzet die onder de verwachtingen bleef, duwden het nettoresultaat in het rood.

Brouwerij Haacht (Primus, Tongerlo, Super 8 …) zag de bierverkoop op de Belgische markt met 4,5 procent dalen in het eerste semester van 2023. Dat had alles te maken met het einde van de coronasteun voor de horeca, dat leidde tot een sterke toename van het aantal faillisementen in de sector.

Ook in andere markten daalde het volume, mede door het afstoten van niet-rendabele producten. Toch bleef het globaal verkocht volume bier stabiel tegenover 2022. “De verkoop in Frankrijk blijft sterk stijgen en neutraliseert de daling in België en export”, zegt Brouwerij Haacht in een persbericht.

De omzet van Brouwerij Haacht steeg zo op halfjaarbasis met 9,9 procent, ondanks lagere huuropbrengsten. De drankenomzet steeg zelfs met 11,8 procent, vooral onder invloed van doorgevoerde tariefverhogingen. Maar ook de bedrijfskosten stegen, met 22,1 procent.

De evolutie van de omzet die onder de verwachtingen bleef, samen met de forse kosteninflatie, leidden tot een nettoverlies van 1,1 miljoen euro.

Vorig jaar boekte Brouwerij Haacht nog een winst van 4,7 miljoen euro in het eerste semester.  “We verwachten over de resterende maanden van het jaar (oktober-december) een stabilisatie van de verkopen tegenover 2022. Voor een aantal belangrijke bedrijfskosten (grondstoffen, hulpstoffen, energie) wordt een impactvolle daling verwacht vanaf het eerste kwartaal van 2024. Als gevolg van de gewijzigde marktomstandigheden wordt een diepgaande kostendoorlichting doorgevoerd en wordt het commercieel beleid bijgesteld, beiden met het oog de rendabiliteit en de winstgevendheid te herstellen in 2024”, zegt de brouwerij.