Brouwerij Haacht heeft vorig jaar de omzet zien dalen van 97,3 miljoen euro in 2014 naar 96,6 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg in 2015 met 11 procent naar 6,329 miljoen euro. De bedrijfswinst dikte vorig jaar aan met 0,8 miljoen euro tot 19,3 miljoen euro. Dat maakte de groep Co.Br.Ha. donderdag bekend.
Brouwerij-handelsmaatschappij Co.Br.Ha. uit Boortmeerbeek maakte de jaarresultaten van 2015 bekend. Het bierverbruik in de Belgische markt daalde in 2015 met 1,78 procent. De verkoop van Brouwerij Haacht daalde in volume met 0,9 procent maar steeg in euro met 1,1 procent, alle markten samen genomen. Het nettoresultaat van de groep Co.Br.Ha. steeg met 11 procent naar 6,329 miljoen, tegenover 5,710 miljoen in 2014.
Op de horecamarkten BENEFRA (België-Nederland-Frankrijk) ging Haacht er in volume 0,5 procent op vooruit. De evolutie in Frankrijk met een groei van meer dan 10 procent is in volume meer dan een compensatie voor de tegenvallende prestatie op de Belgische markt (- 6 procent).
In het Belgische retailsegment tekende Haacht een groei op van meer dan 10 procent, zowel met de eigen merken als met private labels. In andere exportmarkten en in het maakloonwerk was de evolutie ongunstig met dalingen van meer dan 10 procent. Dit zorgde ervoor dat de globale bierverkoop van Haacht over het hele jaar met 0,9 procent daalde.
Frisdranken, wijn en koffie vormen ook een deel van de productportfolio. Deze worden in hoofdzaak in de Belgische horecamarkt verkocht. De evolutie van de verkoop was over 2015 licht negatief.
Voor dit jaar verwacht de brouwer dat de invoering van de gereglementeerde kassa in de horeca een negatieve invloed zal hebben op de omzet aan de binnenlandse horeca.