De nieuwe HMV-winkel is de tweede in België, na de opening in november 2023 in Wijnegem Shopping Center in Antwerpen, en wordt in vierkante meter de grootste entertainmentwinkel van België. HMV werd in 1921 opgericht en is momenteel goed voor meer dan de helft van alle vinylverkopen in het Verenigd Koninkrijk.
Lees ook: Wijnegem Shopping Center krijgt eerste Europese vestiging van legendarische muziekwinkel HMV
Meerwaardezoeker
Bart Van Aken van BXL Central, dat op een steenworp van het winkelcentrum City2 in de Nieuwstraat ligt, ziet de keten niet als concurrentie voor zijn zaak. “Ik verkoop platen voor de meerwaardezoeker en heb veel tijd en energie gestoken in het aanbod van BXL Central. HMV zal vooral de nieuwe Adèle en Red Hot Chilli Peppers verkopen en zal vooral een concurrent voor Mediamarkt en Fnac zijn, die zich in hetzelfde shoppingcenter bevinden.”
Vinyl is volgens Van Aken nog altijd heel populair. “Maar een keten als HMV kan daar niet uitsluitend van overleven. Ze zijn eerder een entertainmentwinkel en verkopen ook t-shirts, dvd’s en andere producten. Die ketens verkopen heel veel zaken die niet met muziek te maken hebben en hebben gewoonweg geen ziel.”
Persoonlijke aanpak
Voor de Brusselse platenzaken is er volgens Van Aken nog zeker een toekomst. “Het is duidelijk dat we in een nichemarkt zitten, maar dankzij onze persoonlijke aanpak met de klant doen we het ook gewoon goed. Ondertussen zijn we ook een zaak geworden waarvoor mensen van ver komen en er een uitstap met het hele gezin van maken. We hebben hier een concertzaal, het is hier gezellig en mensen nemen de tijd om te blijven plakken in de zaak”, vertelt Van Aken.
“Ook is er een goede verstandhouding met de andere Brusselse platenzaken. Naar Caroline Music – de platenzaak die al sinds 1977 bestaat – op de Anspachlaan sturen we dikwijls klanten door als we weten dat zij een bepaalde plaat hebben die hier niet is. Grote ketens zullen dat niet snel doen. Ook de tweedehandszaken in Brussel hebben net door dat tweedehandsmodel een goed verdienmodel. Cd’s zijn tegenwoordig aan een kleine opmars bezig bij de jongeren tussen 15 en 24 jaar, maar platen verkopen nog altijd goed. In sommige gevallen kopen mensen zelfs platen zonder een platenspeler in huis te hebben. Zij zien het dan als decoratie of als een belegging.”
En dat de (tweedehands)platenzaken het in Brussel goed doen, bewijst het aanbod. In de Hoogstraat in de Marollen alleen al kunnen platenliefhebbers hun gading vinden in zes vinylzaken. Daarnaast is ook de buurt rond de Zuidstraat in het centrum van de stad goed bedeeld. Een cliënteel van Brusselaars en toeristen in die wijken zorgt ervoor dat de vinylzaak haar plek in de stad helemaal heeft toegeëigend.
Goodiebag
HMV opent op 12 april in het City2 shopping center. Bezoekers kunnen dan snuisteren in 6.000 verschillende vinylalbums, terwijl de winkel ook meer dan 8.000 verschillende cd’s en een breed scala aan muziektechnologie aanbiedt. De eerste 100 klanten die een aankoop doen, ontvangen een gratis pop culture goodiebag.