Brico mikt op een expansie van het winkelnet. Dat wil de doe-het-zelfketen doen met een nieuw winkelconcept. De vestiging in Zemst is helemaal gerenoveerd en rolt de loper uit naar een paar nieuwe winkels per jaar. Brico introduceert er de selfscan.
Brico, met ook de winkelformules Brico Plan-it en Brico City, mag dan al marktleider zijn, het ontsnapt niet aan de scherpe concurrentie en veranderende markt. Daarom werkte de keten een nieuwe strategie uit. Die draait rond een vernieuwde winkelformule, een uitgebreider assortiment, meer opleiding voor de medewerkers en een verdere ontwikkeling van de webwinkel.
Tegen 2018 wil managing director Dieter Struye het vernieuwde concept uit de startfase hebben en ook de andere vestigingen van de keten aanpakken. Ook in de elf winkels van Plan-it, waaronder die in Ternat, wordt geïnvesteerd.
“Ondanks al onze formules zijn er plaatsen waar we niet aanwezig zijn en zelfs onze concurrenten niet. In onze expansiestrategie zoeken we eerst naar die itte vlekken, waar geen doe-het-zelfwinkel aanwezig is en we de markt kunnen ontwikkelen”, zegt Struye. Die expansie is bestemd voor de drie winkelformules.
De vernieuwde winkel in Zemst werd met een derde vergroot tot 9.000 vierkante meter en is bijna helemaal overdekt. Voorts werkt Brico er met afhaalpunten en introduceert het kassa’s met selfscan. Er werden 5.000 bijkomende referenties toegevoegd aan het al bestaande aanbod van 45.000 artikelen, om tegemoet te komen aan de steeds hogere en meer gediversifieerde verwachtingen van de klanten.