BELGIUM AB INBEV DOUKERIS ATTENTION EDITORS - HAND OUT PICTURES - EDITORIAL USE WITH STORY ON ANHEUSER-BUSCH INBEV ONLY - MANDATORY CREDIT ANHEUSER-BUSCH INBEV Hand out pictures released on Thursday 06 May 2021, by Anheuser-Busch InBev shows new CEO Michel Doukeris (R) and former CEO Carlo Brito (L). HAND OUT ANHEUSER-BUSCH INBEV

Braziliaan vervangt landgenoot bij biergigant

LEUVEN - Carlos Brito stopt na 15 jaar als CEO van brouwer AB InBev. Hij wordt vanaf 1 juli opgevolgd door Michel Doukeris. Dat heeft het bedrijf donderdag aangekondigd bij de publicatie van zijn eerstekwartaalresultaten.

Brito werkt 32 jaar voor de brouwer, waarvan 15 jaar als CEO. Hij bouwde het bedrijf via een reeks overnames uit tot de brouwer van ongeveer een derde van de bieren wereldwijd. Maar de hoge schuldgraad, zeker sinds de miljardenovername van SABMiller in 2016, baarde beleggers de laatste tijd steeds meer zorgen. Er werd al langer gespeculeerd over een vertrek.

Braziliaan 

Doukeris is net als Brito een Braziliaan. Hij werkt sinds 1996 voor AB InBev en staat momenteel aan het hoofd van de Noord-Amerikaanse activiteiten. “Na een streng en grondig selectieproces is de raad van bestuur verheugd dat onze volgende CEO komt uit onze grote reserve aan leiderschapstalent”, zegt voorzitter Martin Barrington in een persbericht. “Michel is de juiste leider om de onderneming naar de volgende fase van organische groei en succes te leiden.” De voorzitter eert vertrekkend CEO Brito ook als “de architect die AB InBev heeft geleid en uitgebouwd tot ’s werelds grootste bierbedrijf”.

Resultaten Q1 2021

De nieuwe topman voor de Noord-Amerikaanse activiteiten zal tegen begin juli aangekondigd worden. AB InBev maakte donderdag voorbeurs ook de resultaten van het eerste kwartaal bekend. Daarin maakte de brouwer naar eigen zeggen “een zeer sterke start”, met een omzet die hoger lag dan in het eerste kwartaal van 2019, voor de coronapandemie. De eigen biervolumes lagen 2,8 procent hoger dan twee jaar geleden, “ondanks de maatregelen die werden genomen in het kader van COVID-19, zoals de beperkingen voor de horeca in onze markten (vooral in Europa) en het verbod op de verkoop van alcohol gedurende een maand in Zuid-Afrika”.

Eigen bieren 

In vergelijking met een jaar geleden, realiseerde AB InBev een volumestijging van 13,3 procent. De eigen bieren deden het zelfs 14,9 procent beter, met dank aan vooral de hoofdmerken Stella Artois, Budweiser en Corona. De brouwer kon naar eigen zeggen zijn marktaandeel opkrikken “in de meerderheid van onze belangrijkste markten”. De kwartaalomzet kwam uit op 12,29 miljard dollar (10,2 miljard euro), ruim 17 procent meer in de eerste drie maanden van vorig jaar. De brutobedrijfswinst (genormaliseerde ebitda) ging 14,2 procent hoger tot 4,27 miljard dollar.

Europa lager 

In Europa verkocht AB InBev wel iets minder dan een jaar geleden. Dat heeft te maken met coronamaatregelen, en dan vooral die met betrekking tot de horeca. Mensen kochten wel meer bier voor thuisverbruik. Voor het volledige jaar mikt AB InBev op een groei van de genormaliseerde ebitda met 8 à 12 procent. De omzet zou nog iets sterker moeten stijgen.

Bron: Belga.