Credit: Belga Image Eric Lalmand.

Brabantse bedrijven zijn best sexy om voor te werken

ZAVENTEM/DILBEEK/ANDERLECHT – Uit de resultaten van het jaarlijkse onderzoek van HR-dienstengroep Randstad naar de meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije decennium blijkt dat 4 Vlaams-Brabantse bedrijven de top 10 halen:  UCB (Anderlecht), Brussels Airlines (Zaventem), VRT (Brussel) en Mediahuis (Dilbeek/Antwerpen), Farmabedrijf Janssen uit het Kempense Beerse voert de lijst aan. Het onderzoek werd uitgevoerd vóór de coronacrisis. 

Janssen volgt zichzelf op als meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije decennium. Het bedrijf haalde het van concurrent GlaxoSmithKline en baggerbedrijf Jan De Nul. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Randstad naar de meest aantrekkelijke werkgevers bij 12000 mensen.

Vlaams-Brabant in top 10 

In onze regio is de vijfde plaats weggelegd voor de VRT, dat een plaats stijgt in vergelijking met 2010, de 8ste plaats is weggelegd voor nieuwkomer Mediahuis. De mediagroep behaalde zilver als meest aantrekkelijke werkgever van het afgelopen jaar, na DEME maar voor Janssen. In de afgelopen tien jaar nestelden ook Brussels Airlines en UCB zich in de top 10 met respectievelijk de 9de en 10de plaats.

Farmaceutische sector 

De farmaceutische sector is opnieuw de meest aantrekkelijke sector van de voorbije tien jaar. Hij scoort sterk op alle criteria, alleen de score voor maatschappelijke betrokkenheid gaat achteruit. De disruptive brands (Google, Apple, Facebook …) zijn minder aantrekkelijk dan vier jaar geleden. In vergelijking met tien jaar geleden is de top van de rangschikking nu veel Belgischer.

Onderzoek vóór corona-uitbraak

Het Employer Brand onderzoek van Randstad vond plaats in januari 2020, vóór de uitbraak van het coronavirus. De gevolgen van de coronacrisis op de employer brands zijn nog niet in te schatten. Hiervoor is het wachten op het onderzoek van 2021. “Toch kunnen we nu al voorspellen dat corona een grote impact zal hebben op de employer brands. Na de financiële crisis in 2008 moesten de bedrijven ook al aan aantrekkelijkheid inleveren. Niet alleen de werkzekerheid ging erop achteruit, maar ook de scores voor werksfeer, loon, jobinhoud, toekomstmogelijkheden, zorg voor milieu en maatschappij. Bedrijven en organisaties hebben momenteel veel katten te geselen, maar ze kunnen het zich niet veroorloven  om hun employer brand links te laten liggen,”besluit Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige van Randstad.