Misnoegde land- en tuinbouwers voerden woensdag actie op de markt in Merchtem. Ze vragen eerlijke prijzen voor hun producten met een opvallende Bobby-campagne. “Uw maaltijd is goedkoper dan Bobby’s voer, door té lage prijzen voor de Vlaamse boer”, luidde de slogan.
De land- en tuinbouwers wilden met de actie de lage prijzen die ze voor hun producten krijgen aan de kaak stellen. Met de Bobby-campagne wijzen de boeren erop dat een gangbare maaltijd vaak goedkoper is dan een portie hondenbrokken. “Een berekening van de Boerenbond wees dit uit”, zeggen ze.
“Dat is een verrassende vaststelling voor de consument, maar niet voor de land- en tuinbouwers. Zijn voelen al te lang dat er nog amper een inkomen gehaald wordt uit hun werk en dat hun product onvoldoende naar waarde wordt geschat”, zegt Sonja De Becker, de nieuwe voorzitster van de Boerenbond.
Actievoerders deelden winkeltassen uit met daarop het campagnebeeld. Consumenten kregen enkele tips om tijdens het winkelen het verschil te maken. “In de lange agrovoedingsketen heeft de consument een belangrijke stem. Zijn koopgedrag en bestedingen sturen immers de keten. Uit het aankoopgedrag blijkt nog altijd dat de prijs heel bepalend is in de aankoopbeslissing”, stelt De Becker.
“Wij vragen aan de consument om zijn aankoopgedrag bij te sturen. Elke consument kan zijn steentje bijdragen. Door oog te hebben voor producten uit de eigen regio, rundvlees met een kwaliteitslabel van bij ons in de kar te laden, te kopen bij winkelpunten die het speciale steunlabel van onze varkenshouders afficheren of gewoon eens bij de boer zelf langs te gaan.”