Met de Green Deal zal de transportsector zijn CO2-emissies radicaal moeten verlagen. Meestal denkt men in de richting van de elektrische truck om dat doel te bereiken. Toch is er vandaag al een oplossing: de biodiesel HVO (tweede generatie), die gemaakt wordt uit afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie. Nagenoeg elke moderne vrachtwagen kan zonder aanpassingen aan de dieselmotor op HVO rijden. Enkel de prijs is vandaag nog een rem voor wie veel kilometers aflegt, maar die gaat naar verwachting dalen. Momenteel betaal je voor een liter HVO ongeveer 1,80 euro.
Gerecycleerd frietvet
HVO is vandaag de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met maar liefst 89% minder uitstoot van CO2, 30% minder fijnstof en 9% minder stikstofoxide in vergelijking met gewone diesel. Bijkomend voordeel: de onderhoudsintervallen blijven ongewijzigd. HVO kan puur worden gebruikt of in een mengeling met fossiele diesel.
Vraag naar milieuvriendelijke brandstoffen
“HVO aanbieden in onze tankstations is voor ons een manier om bij te dragen aan de transitie naar een fossielvrije mobiliteit en om te beantwoorden aan de vraag van onze klanten naar milieuvriendelijke brandstoffen. Met HVO zijn de grootste problemen qua vervuiling al opgelost. Dit geeft de dieselmotor een nieuwe toekomst”, zegt Dirk Maes, CEO van Maes Energy & Mobility. De trucktankstations in Londerzeel en Puurs bieden voortaan dus ook HVO aan.