Tijs boelens Foto: idh

Bioboer Tijs wil landbouwproducten over het kanaal van Pajottenland naar Brussel te brengen

Hoeven landbouwers en producenten van streekproducten binnenkort niet meer in de file te staan om hun producten naar Brussel te brengen maar kunnen ze dat binnenkort met een speciale boot? Dat is een idee van bioboer Tijs Boelens van De Groentelaar in Pepingen. “Vroeger deden boeren de reis met hun producten met de boerentram vanuit het Pajottenland. Een boerenboot lijkt een haalbaar alternatief.”

“De boerentram is dood. Leve de boerenboot”, zegt Tijs Boelens. Een utopie lijkt het niet want ondertussen ligt de fameuze boerenboot aangemeerd aan de Suikerkaai in Halle. “Ik sta al even in contact met het kunstenaarscollectief Future Farmers. Dat zijn kunstenaars die een bijzondere voeling hebben met landbouw, met eerlijke handel en voeding. In Brussel dienden ze een kunstproject in om de boerenboot te kunnen maken. Ze haalden de centen binnen en ontwerpster Amy Franceschini kon aan de slag.”

De boerenboot is een ambachtelijk vervaardigde en duurzame houten boot met rieten dak. De boot is klaar en werd vorige week te water gelaten in Halle. Momenteel worden er nog wat vaarmanouevers uitgevoerd om de laatste details op punt te stellen. “Bedoeling is dat we binnenkort groenten en fruit uit het Pajottenland via de boot naar Brussel kunnen brengen op een rustige manier over het kanaal Brussel-Charlerloi. Op de boot zet een team de bestellingen klaar per winkel of restaurant. Eens in Brussel worden die bestellingen overgeladen op fietsen die de bestellingen ter plaatse brengen Eigenlijk een beetje zoals vroeger met de boerentram maar de tram is nu vervangen door een boot.”

Ontlast van veel stress

Waarom de keuze voor een boot? “Landbouwers van vandaag hebben een heel druk leven. Ze moeten groenten en fruit kweken en oogsten, akkers bewerken… Ondertussen moeten ze ook bezig zijn met het klimaat en moet hun zaak ook economisch rendabel blijven. Als ze dan ook nog eens zelf hun producten naar Brussel moeten brengen in een bestelwagen, die moet voldoen aan de lage emissienormen, dan verliezen ze vaak nodeloos veel uren in files”, zegt Tijs Boelens. “Met een boerenboot worden boeren alvast ontlast van dat transport. De logistiek wordt naar een andere partner verlegd.” (lees verder onder de foto)

Katalysator

Toch zal de eerste lading nog niet meteen voor morgen zijn. “We hebben al een boot maar het is niet de bedoeling dat boeren zelf gaan varen”, zegt Tijs. “We zoeken ook nog producenten en landbouwers die willen meewerken en afnemers in Brussels zoals winkels of horecazaken. De Groentelaar kan in dit verhaal wel de katalysator zijn maar we gaan zeker extra volk nodig hebben. Een timing hebben we momenteel nog niet.”

“Ooit is er geprobeerd om met de trein landbouwproducten tot in de hoofdstad te krijgen maar dat is helaas niet gelukt. Hopelijk lukt dit nu wel met onze boerenboot”, besluit Tijs Boelens. “Het concept is vrij uniek. In België hebben we enkel weet van een boerderij in het Gentse die biopakketten levert via een elektrisch bootje op de Leie.”