Audi in Brussel Ook bij Audi in Brussel dreigen veel jobs verloren te gaan. Foto: BELGA

Bijzondere ondernemingsraad Audi Brussels afgelopen, vakbonden “hebben geen concrete antwoorden gekregen”

De vakbonden bij Audi Brussels hebben donderdag "geen enkel concreet antwoord gekregen tijdens de bijzondere ondernemingsraad", zo hekelt hoofdafgevaardigde Franky De Schrijver van metaalbond ABVV-MWB na afloop. "Amateuristisch", klinkt het bij vertegenwoordigers van ACV-Metea.

De directie deelde niets mee dat nog niet geweten was, klinkt het bij De Schrijver. Zo hamerde ze volgens de vakbondsman op de grote logistieke kost voor de fabriek, verbonden aan de kleine volumes die ze produceert. Ook op de dalende vraag naar het model Q8 werd gewezen. “Een vergadering waar we niets opgestoken hebben”, besluit hij.

“Amateuristisch”

Voor Jan Baetens, secretaris bij metaalvakbond ACV-Metea, was de vergadering “behoorlijk amateuristisch voorbereid”. “Er is heel weinig detailinformatie gegeven. We hadden heel wat vragen doorgegeven waar we een antwoord op verwachten, maar tot onze spijt (…) hebben we heel weinig info gekregen.” Audi benadrukt wel steeds de volumedaling, waardoor de leverancierskosten heel hoog worden, stelt hij. Die hoge kosten zouden voor Audi niet te maken hebben met de personeelskost an sich, klinkt het.

Volgens Ronny Liedts, hoofdafgevaardigde van ACV-Metea, kwam de directie met “één slide met algemeenheden” op de propppen, “maar niets in detail uitgewerkt”. “We zijn maar vijf van het dertigtal vragen verdergeraakt tijdens de vergadering.”

Personeel krijgt vrijdag informatie

Vrijdag informeert de directie het personeel in Vorst Nationaal, en tot onvrede van de bonden niet in de fabriek zelf. “Ze hebben ons verwittigd dat het personeel gefouilleerd zal worden. Ook moet het de personeelsbadge vertonen”, aldus Liedts. De bonden verwachten alleszins geen al te grote opkomst inde concertzaal. “Er is bij onze medewerkers heel wat onvrede over het feit dat het in Vorst Nationaal is. De personeelsbadge tonen zal wel geen probleem zijn, maar het fouilleren vinden ze wel een probleem.” Ook het feit dat het niet in de fabriek plaatsvindt, kan niet op veel begrip rekenen, stelt Liedts.