Bepublic Group beste pr-agency van het jaar 2023 Foto: Bepublic Group

Bepublic Group bekroond als beste pr-agency van het jaar

Bepublic Group valt in de prijzen op de tweede editie van de BORA’s, de Best of Reputation Awards. Het Brussels pr- en strategisch communicatiebureau werd bekroond met de Grand Prix als beste pr-agency van het jaar. Bepublic Group won daarnaast maar liefst 6 BORA's: 3 zilveren en 3 bronzen tijdens de uitreiking woensdag in Antwerp Expo. Dit voor pr-acties voor Decathlon, Torfs, Stop Darmkanker en Striktly. De BORA’s bekronen de beste pr-verhalen op vlak van earned media en influencer relations in verschillende categorieën.​ De Best of Reputation Awards zijn een initiatief van beroepsverenigingen ACC en C Square. ​

In totaal kaapte Bepublic Group zes nominaties weg voor het pr-werk voor Decathlon, Stop Darmkanker vzw, Schoenen Torfs en Striktly. Zowel Decathlon als Stop Darmkanker waren in twee categorieën genomineerd. Een professionele jury heeft nu beslist dat alle zes nominaties worden omgezet in een BORA.

“Wat zijn we trots. De Grand Prix winnen als beste pr-agency van het jaar. Dat kan alleen maar door ons Grand Prix team, dat zich dagelijks inzet om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun communicatieplannen. En natuurlijk onze Grand Prix klanten Decathlon, Stop Darmkanker, Schoenen Torfs en Striktly die we willen bedanken voor hun vertrouwen in ons”, klinkt het bij Anja Peleman en Sara Vercauteren, managing directors bij Bepublic Group.

Twee BORA’s voor Decathlon

Met Decathlon was Bepublic Group genomineerd in twee categorieën: ‘Integrated PR: Best multi-platform campaign’ en ‘Corporate campaigns: Environmental Social Engagement’. Dit voor de nohltaceD-communicatiecampagne, waarmee de sportwinkelketen zijn tweedehandsverkoop in de kijker wou zetten. Bepublic Group werkte hiervoor samen met Bonka Circus en Influo. Na eerder al een zilveren Effie-award sleept deze communicatie nu ook respectievelijk een zilveren en een bronzen BORA in de wacht.

“NolhtaceD blijft één van mijn favoriete campagnes die we de afgelopen jaren bij Decathlon hebben gedaan. De campagne had amper budget, maar met een sterk uitgewerkte én geïntegreerde PR-aanpak werd het een groot succes”, vertelt Julie Nevejan, Press & PR Leader bij Decathlon. “De verschillende fases van PR, nationale pers, influencers, lokale pers en zelfs een paar virale TikToks zorgden voor een gigantisch bereik via earned media om onze buyback dienst bij Decathlon in de kijker te zetten. Heel blij dat een jaar na datum de campagne nog altijd enthousiast onthaald wordt door PR professionals.”

 

Stop Darmkanker goed voor twee BORA’s

In de categorieën ‘Earned media: Best mono-brand campaign’ en ‘Special campaigns: Cause/charity/non-profit’ werd het werk van Bepublic Group voor het ondersteunen van de bewustwordingscampagne rond de gratis darmkankertesten van Stop Darmkanker vzw genomineerd. Deze communicatie wint respectievelijk een zilveren en een bronzen BORA.

“In de prijzen vallen is altijd fijn. Maar als dit gebeurt omdat we dankzij deze campagne onze ‘grote boodschap’ – namelijk ‘doe de test’ – extra kracht konden bijzetten doet dat nog meer deugd”, zegt Dr. Luc Colemont, maag- en darmspecialist en Managing Director bij vzw Stop Darmkanker. “Dankzij het prima teamwerk met Bepublic Group en LDV-United hebben we minstens één darmkanker kunnen stoppen. En dat is voor ons veel meer waard dan welke prijs ook!”

CEO-positioning van Stéphanie Ouachan van Striktly en fakkeloverdracht bij Schoenen Torfs ontvangen zilveren en bronzen BORA.

Verder was Bepublic Group genomineerd in de categorie ‘Corporate campaigns: CEO positioning & Thought Leadership’ met Schoenen Torfs en Striktly. Enerzijds met de communicatie-aanpak rond de fakkeloverdracht van CEO Wouter Torfs naar Lise Conix bij Schoenen Torfs en anderzijds met de positionering van CEO Stéphanie Ouachan van Striktly. Deze twee pr-trajecten zorgen voor een bronzen (Schoenen Torfs) en een zilveren (Striktly) BORA.

“Bepublic Group beschikt niet alleen over een zeer goede neus voor nieuws en een interessant en veelzijdig netwerk, maar denkt strategisch ook mee over alles wat communicatie aangaat”, vertelt Stéphanie Ouachan, CEO van Striktly. “Ze kijken verder dan het persverhaal en geven vanuit hun externe blik tegengas waar nodig. Deze prijs voor onze samenwerking is de bevestiging van wat ik al langer wist en andere bedrijfsleiders van startups en scaleups adviseer: als onderneming omring je je beter vroeger dan later met experten en mag je belangrijke zaken zoals reputatie en communicatie niet aan het toeval overlaten.”

“De transitie van Wouter naar mij is grondig voorbereid en de communicatie naar stakeholders als onze medewerkers, aandeelhouders, partners en leveranciers is daarbij stap voor stap aangepakt”, aldus Lise Conix, CEO Schoenen Torfs. “Met de hulp van Bepublic Group konden we op het einde van dat proces diezelfde grondige aanpak ook doortrekken naar de pers en zo het bredere publiek. Dankzij hun professioneel advies tijdens deze periode werd zo de cirkel rond gemaakt.”