Vorig jaar prijkte België, net als in 2014, helemaal bovenaan op de Europese ranglijst van landen waar de meeste kortingsbonnen per inwoner worden gebruikt. Dat blijkt uit cijfers die HighCo DATA Benelux uit Asse bekend maakte. Uit die cijfers blijkt dat de Belgische gezinnen vorig jaar 103 miljoen euro hebben bespaard op hun uitgaven. Nergens ter wereld zijn kortingbonnen zo wijdverspreid, maar ook digitale oplossingen zoals e-couponing worden steeds populairder.
In 2015 heeft elke Belg gemiddeld 6,6 kortingbonnen gebruikt die waren uitgegeven door fabrikanten. Dat hoge gemiddelde per jaar per inwoner is goed voor de eerste plaats op de wereldranglijst van consumenten die kortingsbonnen gebruiken. De tweede plaats is voor de Fransen die vorig jaar 4,7 bonnen per inwoner gebruikten. In de loop van 2015 hebben de teams van HighCo DATA Benelux 73 miljoen bonnen verwerkt die Belgische consumenten hebben ingediend bij handelaars.
57 procent van die bonnen werd gebruikt in Vlaanderen, 33 procent in Wallonië en 10 procent in Brussel. De provincies waar kortingsbonnen het best zijn ingeburgerd, zijn Namen, Luik en Luxemburg (+12 procent ten opzichte van het nationale gemiddelde), gevolgd door West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen (+5 procent). De provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant, Henegouwen en Limburg bevinden zich rond het nationale gemiddelde (-2 procent). De Brusselse gezinnen lijken geen heil te zien in kortingbonnen (-18 procent).
In totaal hebben de Belgische gezinnen in 2015 zo’n 103 miljoen euro bespaard dankzij kortingsbonnen. Dat cijfer bleef de afgelopen jaren vrij stabiel.