De noodkreet is het directe gevolg van de kelderende verkoop van de Stellantis-merken in Europa in het algemeen en België in het bijzonder. In Europa zakte de totale autoverkoop in september met 6 procent: 53.000 exemplaren minder dan een jaar eerder. De overgrote meerderheid van het verlies (45.000) was voor Stellantis.
In ons land gaat de Frans-Italiaanse groep er al meer dan vijf jaar op achteruit. De brief is opgesteld door de vereniging van Belgische Stellantis-dealers SRAB en is gericht aan Jean-Philippe Imparato, het hoofd van Stellantis in Europa. Hij wordt door de Belgische dealers gewaarschuwd dat het voortbestaan van de groep in ons land ernstig gevaar loopt.
Dalend marktaandeel
Dat blijkt uit het dalende marktaandeel van de Stellantis-merken, forsere prijsstijgingen dan bij concurrenten, kwaliteitsproblemen en de rommelige invoering van een nieuw dealermodel. Hoewel de meeste Stellantis-dealers ondertussen wel overtuigd zijn van de voordelen en het nut van het zogeheten agentschapsmodel, klagen ze over de uitvoering ervan. IT-systemen werken meer dan een jaar na de start nog altijd niet zoals het hoort en hetzelfde geldt voor een deel van de verschuiving van administratieve taken.
Anoniem wijzen Belgische dealers op de wraakzuchtige manier waarop er volgens hen bij Stellantis wordt omgegaan met mensen die kritiek op de bedrijfstop hebben.