duaal leren Interieurspecialist David Decuyper neemt volgend schooljaar leerling Mattheo onder zijn vleugels. Leerkracht Bart Limbourg volgt alles op. Foto: idh

Bedrijven, leerlingen en school ervaren duaal leren als een win-win

Niet alle leerlingen brengen vijf dagen per week in een klaslokaal door. Het systeem van duaal leren focust op een opleiding op de werkvloer, met slechts een tweetal dagen per week les op school. Don Bosco Halle biedt al sinds 2016 deze onderwijsvorm aan en ziet het aantal leerlingen gestaag groeien. “Duaal leren is een win-win voor iedereen.”

In de afdeling duaal leren van de Halse Don Boscoschool werd de aftrap van het nieuwe schooljaar vrijdag gegeven met een kennismakingsontbijt voor leerlingen én voor de bedrijven waar zij terecht kunnen. Don Bosco Halle trekt al sinds 2016 mee de kar van het duaal leren. Aan de ontbijttafel klonken niets dan positieve geluiden over dit nog vrij nieuwe leersysteem.

Zien groeien

“Ik ben met mijn interieurbedrijf Dadec Interieur vier jaar geleden in het duaal leren gestapt”, vertelt bedrijfsleider David Decuyper uit Sint-Genesius-Rode. “Een heel schooljaar lang heb ik in het bedrijf een leerling die ik op de werkvloer alles kan leren. We kennen elkaar op de duur heel goed zodat ik perfect weet wat die leerling kan en wat niet.”

“Je ziet die jongens maand na maand groeien. Je staat er ook niet alleen voor: vanuit de Don Boscoschool is er opvolging en hulp bij probleempjes. Waarom zouden we elkaar niet op die manier versterken?”

Toekomstig personeel

“Als bedrijfsleider weet ik hoe moeilijk het is om personeel te vinden en te houden. Het is al gebeurd dat leerlingen na hun schoolopleiding vast in dienst komen. Sommigen komen ook in de vakanties als jobstudent”, zegt Decuyper. “Niet dat duaal leren het personeelsprobleem oplost maar ik voel het zeker als een echte win-win. Wanneer je een leerling nadien aanneemt, weet je perfect welk vlees je in de kuipt hebt.”

In de afdeling duaal leren van de Don Boscoschool zien ze het aantal leerlingen in deze vorm van onderwijs elk jaar groeien. “We hebben nu 136 leerlingen en dat zijn er opnieuw meer dan vorig schooljaar”, vertelt directeur Hilde Jamaels.

Bart Limbourg is een van de begeleidende leerkrachten die de leerlingen vanuit de school opvolgt en contacten onderhoudt met de bedrijven. “Ik kom zelf uit het bedrijfsleven als zij-instromer in het onderwijs gerold”, zegt hij. “Die ervaring kan ik goed gebruiken. Ik vind het vooral tof hoe je leerlingen ziet groeien.”