Dajo Hermans was eerder een tijd actief als journalist bij Het Nieuwsblad en De Standaard. Twee jaar geleden trok hij de deur achter zich dicht bij pr-bedrijf Bepublic. De overstap naar een eigen zaak in bedrijfsbossen is niet onlogisch, vertelt Hermans. “Bos is voor bedrijven een manier om te communiceren. We spreken hun taal, dat helpt.” Ook ondernemer Frank Missoul en de adviesgroep United Experts zijn vennoten bij Forest Fwd, een onderneming die – zo staat op de website – een brug maakt tussen het bedrijfsleven en natuur- en bosprojecten.
“Bedrijven hebben veel redenen om een bos te planten. Reputatie is daar zeker een van”, legt Hermans uit. “Maar een bedrijfsbos is zeker ook een troef op hr-vlak. Het is de ideale locatie voor medewerkers om te ontspannen, te vergaderen of teambuildings te organiseren. We regelen met Forest Fwd zowat alles: van de aanvraag van subsidies tot het persmoment en het onderhoud. Het is meer dan gewoon een boom in de grond steken.”
Schapenweide
“Bedrijven die met ons samenwerken, doen dat voor een periode van twintig jaar”, gaat Hermans verder. “Onze projecten variëren heel sterk. Voor Volvo in Gent legden we een schapenweide aan, voor Janssens Farmaceutica een tiny forest. De kostprijs en het concept hangen steeds af van de grootte van het terrein, de ligging en de ondergrond. Meestal kunnen we iets realiseren in de directe omgeving van het bedrijf.”
Forest Fwd realiseerde vorig jaar zo’n 40 hectare bos voor zowel grote spelers als kmo’s. Zaterdag nog hebben medewerkers van Toyota samen 2.125 bomen geplant langs de E40 in Zaventem. Dat gebeurde in de aanwezigheid van de Vlaamse ministers Zuhal Demir en Ben Weyts.
LEES OOK. Toyota-medewerkers planten 2.125 bomen in Zaventem
Er is bij bedrijven veel animo om zelf bos aan te planten, merkt ook minister Demir. “Meer dan 200 bedrijven hebben interesse in een eigen bos. Ik hoop dat dit een inspiratie kan zijn voor andere ondernemingen in Vlaanderen om ook een boompje bij te dragen.”