Op 15 mei reiken vzw Vrouwennet, Unizo en het Agentschap Innoveren en Ondernemen de Womed Award uit. Elk jaar wordt de ‘Onderneemster van het Jaar’ én de ‘Belofte van het Jaar’ gekozen, om zo het ondernemerschap van gedreven vrouwen te bekronen. Voor de provincie Vlaams-Brabant is Christina Hadinoto van Contour Lab genomineerd in de categorie van de beloftes.
Contour Lab gebruikt AI om het kledingadvies dat je in een fysieke winkel zou krijgen naar de online wereld te halen. En dat heeft niets dan voordelen, zo vertelt de gedreven onderneemster. “In een fysieke winkel kan je meestal genieten van stijladvies”, aldus Christina. “Wat past het best bij je figuur? Welke kleur flatteert? Bij online shoppen valt dat weg, waardoor je vaak het verkeerde bestelt.”
Zelfvertrouwen
Met gevolgen op tal van vlakken, zo ondervond ze zelf aan den lijve. “Zelf ben ik heel klein”, bekent ze. “Online vond ik gewoon vaak niets dat me paste. Op de foto’s zag ik altijd perfecte modellen met kleren die niets voor mij waren, niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen.” (Lees verder onder het kadertje)
Toen tijdens de lockdown ook nog eens de mogelijkheid wegviel om iets passend in fysieke winkels te vinden, ging ze op zoek naar een digitale oplossing. “Ik werkte op dat moment als marketingverantwoordelijke voor modebedrijf CKS”, blikt ze terug. “Ook vanuit het bedrijf zelf zochten ze naar een alternatief voor het fysieke stijladvies. Maar dat bleek niet te bestaan.” Mede gelet op het feit dat online shoppen momenteel hierdoor nog tot enorm veel retours leidt, de mode-industrie met de grote afvalberg tot een van de vervuilendste behoort, maakte ze het tot haar doel om online shoppen drastisch te veranderen.
Gepersonaliseerd aanbod
Met haar bedrijf Contour Lab, waarbij ze zich onder meer liet omringen door mensen gespecialiseerd in IT, biedt ze sinds kort aan kledingbedrijven een online tool aan die via AI klanten een gepersonaliseerd aanbod aanbiedt. “Klanten kunnen hun gegevens, zoals lengte en gewicht maar ook kleur van haar en ogen inbrengen”, verduidelijkt. “Hierop kunnen bedrijven die met ons samenwerken hen een beperkter gepersonaliseerd aanbod tonen. Mensen zullen hierdoor minder vaak iets verkeerd bestellen en zich ook beter voelen met hun aankoop én met zichzelf.
Want de juiste kledij waarin je je mooi voelt, die zorgt voor body positivity, bestaat zelfs in de online wereld. Of toch als het van Christina afhangt. “Op termijn hoop ik te kunnen komen tot een digitaal kluisje in de app, een personal shopper, die je altijd in je zak hebt steken en waardoor je ook online nooit meer iets verkeerd koopt”, besluit ze enthousiast.