naamloos

Bax&Delforge stellen reputatie kmo’s en politici op punt

Guy Delforge, gewezen hoofdredacteur van de Oost-Brabantse regionale omroep ROB-tv, en de Nederlander Wouter Bax starten met een reeks trainingen voor kmo’s en politici. Het is de bedoeling dat de cursisten de vaardigheden onder de knie krijgen om hun reputatie op te bouwen en optimaal te communiceren.

Bax&Delforge is een samenwerkingsverband van de Nederlander Wouter Bax en de Belg Guy Delforge. “Onze trainingen zijn ontstaan uit jarenlange ervaring als journalisten bij tal van Vlaamse en Nederlandse media en als communicatiemannen in media en communicatie”, aldus Delforge&Bax.

Profielen 

Guy Delforge is een autoriteit op het vlak van regionale media en doceert aan de Erasmushogeschool Brussel. “Ik heb op zowat alle stoelen gezeten binnen de lokale en regionale journalistiek”, zegt hij. “Ik begon als reporter, was eindredacteur, nieuwsmanager, chef van de regioredactie van Het Nieuwsblad, hoofdredacteur en algemeen directeur van de regionale omroep ROB-tv en leidde de redacties van een nationale groep huis-aan-huisbladen.” Ook Wouter Bax reed een sterk parcours in de journalistiek. Zo was hij redacteur Europa voor Trouw, bouwde bij die Nederlandse krant de online-redactie uit, was hoofdredacteur van NU.nl en leidde de online-redactie van de NOS. “Nadat ik een tijd Hoofd Media van de Stad Amsterdam was, voelde ik me ook heel goed thuis in communicatie”, aldus Bax.

Schepenen en burgemeesters

De eerste training van Bax&Delforge in Vlaanderen, gepland in Hotel Serwir Sint-Niklaas (donderdag 14 februari en woensdag 20 maart, nvdr.), is bedoeld voor nieuwe schepenen en burgemeesters. “De dag dat je schepen wordt, krijg je heel veel op je bord”, zegt Bax. “De mensen zijn van dag één niet alleen geïnteresseerd in je beleid, maar ook in wie je bent en wat je doet. Het is een hele kunst om een sterke reputatie uit te bouwen en tegelijk je hoofd bij de dossiers te houden.”

Reputatie inschatten

“Je moet heel goed kunnen inschatten wat je reputatie is, hoe je die sterker maakt en beschermt”, zegt Delforge. “De sterkste tool daarvoor is communicatie. We werken tijdens onze trainingen met kleine groepen en reiken onze cursisten handvaten en tools aan om hun reputatie te versterken en een degelijke communicatie uit te bouwen. We organiseren deze cursus nog enkele dagen in februari en maart. Later dit jaar volgen enkele exclusieve trainingen voor kmo’s en plannen we halvedagtrainingen over digitale communicatie voor bedrijven en politici.”