Bavaria gaat 20 miljoen euro investeren in Brouwerij Palm in Steenhuffel, deelgemeente van Londerzeel. Dat heeft Palm Belgian Craft Brewers donderdag aangekondigd. Bavaria is het Nederlandse moederhuis van het biermerk Palm.
De Nederlandse brouwer kondigde iets meer dan een jaar geleden aan dat het een belang van zestig procent had verworven in Palm Belgian Craft Brewers. Vanaf 2021 zou Bavaria het Belgische bedrijf volledig bezitten.
De Nederlanders hebben sindsdien niet stilgezeten. Na een investering van 2,3 miljoen euro in de brouwerij van Palm-dochter Rodenbach in Roeselare volgt nu een investering van 20 miljoen euro in de brouw-, gisting- en lageringsinfrastructuur van de Palm-brouwerij in Londerzeel.
De investering is gespreid over vier jaar. Het geld wordt niet gebruikt voor de brouwzaal zelf. Wel in onder meer de afvullijnen om de flexibiliteit en de afvulmogelijkheden te verhogen. “Door deze investeringen kunnen we efficiënter inspelen op een hogere complexiteit in het brouwen en conditioneren van verschillende biersoorten en volumes”, zegt de brouwerij.
De vijfde brouwer van België ziet speciaalbieren met een eerder laag alcoholgehalte, doorgaans mindere varianten, wereldwijd terrein winnen. “In die trend is er voor Palm een blijvende rol weggelegd.” Net als Rodenbach enkele maanden geleden krijgen ook de Palm-bieren (Palm, Palm Hop Select, Palm Royale, Palm n.a. en Dobbel Palm) een nieuwe verpakking met een vereenvoudigd etiket. Het bekende Palm-paard blijft behouden.
Palm Belgian Craft Brewers wil met zijn ambachtelijke bieren en het Bavaria-netwerk internationaal groeien. “Het voorbije jaar zijn onze bieren al in een tiental landen succesvol geïntroduceerd. Onze ambitie is om te blijven groeien.”
Bij Palm Belgian Craft Brewers werken in België bijna 200 mensen, van wie het merendeel in Londerzeel.