Carlos Brito, ceo van AB InBev, zakte vrijdag af naar Tervuren. Bij de lokale voetbalploeg trapte hij een campagne rond alcoholvrij bier af. Samen met de Pro League uit het voetbal wil de Braziliaanse topman van de Leuvense brouwerij alcoholvrij bier als volwaardige keuze promoten bij de supporters. De ene partner doet dat met commerciële bedoelingen, de andere hoopt zo de diepgewortelde agressie in deze sporttak binnen de perken te houden.
Brito kwam naar de voetbalkantine in Tervuren voor de campagne 0.0% alcohol, 100% supporter. AB InBev maakte eerder de doelstelling bekend dat tegen 2025 minstens twintig procent van de eigen biervolumes uit alcoholarme of alcoholvrije dranken moet bestaan.
De nieuwe campagne moet dat opzet ondersteunen. Daarvoor worden campagnespots in de stadions, op televisie en via de sociale media ingezet. In de Jupiler Pro League serveren de clubs, die Jupiler tappen, sinds de start van het seizoen zowel de normale als de alcoholvrije variant.
Keuze
Alleen 0.0% ziet Brito niet zitten. “De consumenten willen de keuze hebben. Het is niet meer dan normaal dat we de consument een keuze geven”, zei hij. “Het streefdoel van twintig procent alcoholarm of -vrij bier willen we ook in de voetbalstadions halen.”
“We zijn nog steeds de Jupiler Pro League. Als onze sponsor vraagt om de Jupiler 0.0% Pro League te worden, dan doen we dat”, stelde Pierre François van de Pro League. De brouwerij en de profclubs lanceerden eerder de campagne Don’t drink and drive. De Pro League had er ook al een rond verkeersveiligheid.
Jupiler is al 25 jaar als sponsor verbonden aan het voetbal. Sinds dit jaar is het accent verschoven naar alcoholarme pils. De alcoholarme en -vrije bieren zijn steeds belangrijker voor de sector omdat de bierconsumptie blijft dalen. Dat willen de brouwers recupereren via smart drinking.
In België is alcoholvrij goed voor 2,1 procent van de markt. Maar AB InBev ziet nog groeimarge. In Duitsland is er negen procent marktaandeel en in Spanje zelfs twaalf tot dertien. “Acoholvrij bier is het snelst groeiende segment van consumentengoederen”, zei Brito.