Resq, een online klusplatform waar de werkgever betaalde voor klusopdrachten bij de werknemer thuis, heeft zijn activiteiten moeten stopzetten.
Het online platform Resq maakte het tot voor kort mogelijk dat een werkgever betaalde voor diensten bij diens werknemer thuis. Maar deze zomer moest Resq noodgedwongen zijn activiteiten stopzetten.
Fiscaal voordeel
In de praktijk kon een werkgever via het platform betalen voor diverse diensten zoals tuinonderhoud, herstellingen en poetsbeurten. Dat kon fiscaal voordelig omdat de werknemer belast werd op een ‘voordeel van alle aard’, op dezelfde manier zoals dat in zijn werk gaat bij een auto, laptop of gsm die door de werkgever voorzien is. Wanneer er door de werkgever een budget van 1.000 euro toegekend werd bleef er dus netto 900 euro over. Resq beschikte over een fiscale ruling en een akkoord met de RSZ maar moest begin deze zomer toch noodgedwongen zijn diensten stopzetten omdat het geen verlenging kreeg.
Middel tegen fraude
Toch kreeg Resq, naar eigen zeggen, heel wat steun uit politieke hoek. Het systeem zou namelijk zwartwerk tegengaan. “Via ons systeem verloopt alles zwart op wit, wat er voor zorgt dat de totale belastinginkomsten stijgen. Daarnaast creëert ons platform ook tewerkstelling voor laaggeschoolden” zegt Nicolas Mulders van Resq. Het dossier van Resq wordt momenteel geanalyseerd door minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) maar het platform verwacht geen snelle oplossing. Sinds de opstart van het platform in 2017 maakten 1.700 werknemers gebruik van het systeem en werd er 2,3 miljoen euro aan diensten uitgegeven via het platform.