“Een kleine 4 jaar geleden begon mijn verhaal bij Iconiccars. Het bedrijf was toen een onderdeel van car trader Carconnex in Tienen. Het draaide toen meer om supercars zoals McLarens en Ferrari’s. De hype errond was toen groot, vooral omdat velen zo’n wagens als investering zagen. We verkochten er zowel gebruikte als nieuwe wagens, die we rechtstreeks uit onze stock leverden. Maar ergens kon ik mijn hart niet kwijt in dit project: het draaide te veel rond de investering in wagens, en minder rond passie”, vertelt Tom Boonen.
Steven Lismont
Passie zal de motor zijn van het vervolgverhaal. Intussen veranderde het verhaal van Iconiccars na de verkoop van CarsOnTheWeb aan het Amerikaanse KAR Auction Services, en verhuisde het mee met ondernemer Steven Lismont (stichter CarsOnTheWeb) naar Andex in Zandhoven. “Hier herschrijven Steven en ik het verhaal van Iconniccars op onze eigen manier: ons hart ligt bij deze auto’s, we doen dit met passie en ziel.” Samen ontwikkelen ze een nieuwe identiteit voor het bedrijf.
Porsche 964 3.6 Turbo
“We hebben nu bijvoorbeeld een Porsche 964 3.6 Turbo. We hebben de juiste contacten om de auto tiptop in orde te zetten, zoals we hem zelf zouden willen kopen. Een liefhebber weet wat hij wil en hoe hij zo’n wagen wil. Eigenlijk willen we vooral aan eerlijke, transparantie autohandel doen, maar dan specifiek op liefhebbers van dit type sportwagens.”
Boonen zag de voorbije jaren dat veel sportwagens als investering in collecties terechtkwamen, en dat er nooit meer dan 3.000 km mee zou gereden worden. “Dat is toch tegenstrijdig: fabrikanten leveren topkwaliteit met de allerbeste motors. Ze zijn gemaakt om van de genieten. En dan verdwijnen ze in een donkere garage.”
Toeren in Ardennen
Iconiccars wil net de klant over de vloer krijgen die wil uitrijden met zijn wagen, net zoals Tom zelf doet met zijn Donkervoort D8 GTO-RS. “Een zalige sportwagen, superlicht en 400 pk onder de kap. De auto is puur handgemaakt, bijgeschaafd en met oog op perfectie verbeterd. Hij ziet er binnen wel ‘racy’ uit. In de mijne staat een stoel op mijn maat, want ik ben nogal groot. Ze zijn wel verstelbaar te krijgen, maar als je echt op een circuit racet en de kracht van 2G in de bocht ervaart, is een vaste stoel een extra veiligheid”, lacht hij.
Voor technische racefanaten biedt de auto veel mogelijkheden, met handmatig verstelbare vering. “Tourrijders kunnen er voor kiezen om de