De directie van Volkswagen heeft opnieuw vastgelegd waarvoor de verschillende merken moeten staan. “Ook Audi als premiummerk hebben we daarbij geherpositioneerd”, aldus Duesmann. “We zullen ons modelaanbod naar beneden beperken en naar boven uitbreiden.” Naast de A1 sneuvelt alvast de Q2, de kleine SUV die Audi pas in 2016 op de markt bracht. Het model past niet langer in het portfolio van de Duitse constructeur, luidt het. “We geven prioriteit aan andere segmenten.”
Luxesedan
Als nieuw vlaggenschip werkt Audi momenteel aan een volledig elektrische luxesedan met een ruim interieur, een nieuwe batterij en nieuwe software. “We zijn op schema en zullen het model in 2025 op de weg brengen”, zegt Duesmann. “Daarna zullen er zeker ook bijkomende modellen op het platform komen, waaronder varianten bij Bentley en Porsche.”
De autobouwers hebben te kampen met een aanhoudend tekort aan halfgeleiders. Net zoals veel concurrenten gebruikt VW de computerchips waar het zijn hand op kan leggen, liever eerst in de winstgevende, en vaak luxueuzere modellen. Die premiummodellen zijn met name meer in trek in de belangrijke Chinese markt. “Binnen het concern proberen we het gezamenlijke resultaat veilig te stellen. Daarom geven we de voorkeur aan modellen met hogere winstmarges”, legt Duesmann uit. De Audi-CEO verwacht wel dat het aanbod van halfgeleiders in de loop van het jaar wel zal verbeteren.
Audi heeft in België een fabriek in Vorst. Die kreeg in 2018 de primeur voor de productie van Audi’s eerste volledig elektrische wagens e-tron en vanaf 2019 ook e-tron Sportback. In november bevestigde Duesmann bovendien dat de Q8 e-tron, een nog iets grotere elektrische SUV, vanaf 2026 van de band zou rollen in Vorst.