De productie van de elektrische Audi Q4 -een middelgrote SUV- gebeurt al twee jaar in Zwickau, in het oosten van Duitsland. Maar de vraag is groter dan het aanbod en dus krijgt Brussel een deeltje van de koek.
De bedoeling is om volgend jaar een extra 4.000 Q4-voertuigen te bouwen, bevestigde de directie dinsdag. Dit moet ook de wachttijd voor de klant verminderen. Voor de werkgelegenheid in Brussel verandert er niets, de bedoeling is vooral om het bestaande personeelsbestand beter te benutten, luidde het. “We voelen ons stabieler op twee benen en de Q4 is ons tweede been”, zei Volker Germann, topman van de site.
De Q4 is het best verkopende elektrische model van Audi. Hij is compacter en goedkoper dan de Q8, die exclusief in Brussel wordt gemaakt. Die laatste is de nieuwe versie van de bestaande e-tron die er de voorbije jaren van de band rolde, met onder meer een groter rijbereik (tot 600 kilometer) en een beter laadvermogen.