De bonden kregen te horen dat er geen autoprojecten noch productievolumes gepland zijn voor de Brusselse autofabriek de komende jaren. Woordvoerder Peter D’Hoore van Audi Brussels bevestigt. “Na intensieve analyse wordt er opnieuw bevestigd dat er geen voertuig van de Volkswagen-groep aan de fabriek wordt toegewezen”.
Lees ook: Handelaars rond fabriek voelen malaise bij Audi Brussel: “Hele wijk profiteert mee van aanwezigheid werknemers”
“Het is nu heel duidelijk dat er geen nieuw model meer komt”, zegt vakbondsman Ronny Liedts (ACV-Metea). Van de drie mogelijke scenario’s – een nieuw model, investeerders of alternatieven – zijn nu enkel nog die laatste twee over. De piste van het aantrekken van investeerders, zoals een andere autobouwer die de site overneemt, wordt nog verder bewandeld. En ook alternatieve productie, zoals bijvoorbeeld van onderdelen voor een andere assemblagefabriek, wordt nog bekeken.
Niet overtuigd
De vakbonden zijn alleszins minder overtuigd van alternatieve productie. “Als er bijvoorbeeld overgegaan zou worden op batterijassemblage, dan betekent dat werk voor een 300-tal mensen”, zegt Lieten. “Dat is tien procent van het huidige personeelsbestand. Duizenden mensen verliezen dan hun werk. Dat is geen alternatief voor ons en komt in feite neer op een sluiting. Een alternatief voor ons is wanneer minstens de helft van de mensen aan boord kan blijven.”
De bonden dringen dan ook aan op verduidelijking over eventuele alternatieve pistes, tijdens de volgende ondernemingsraad op 17 september. De vakbonden vragen gedetailleerde informatie over de alternatieve pistes en een overzicht van potentiële overnemers.
Lees ook: Onze economie sputtert, en vooral in Vlaanderen: hoe komt dat?
De bonden kregen ook te horen dat fabrieksdirecteur Volker Germann Audi Brussels verlaat, en wordt opgevolgd door Thomas Bogus. Het concern heeft dat in een persbericht bevestigd.
Woensdag wordt de productie bij Audi Brussels stelselmatig hernomen, nadat die sinds begin juli stil lag. Er wordt om 6u gestart en er zal in twee ploegen gewerkt worden. Woensdag wordt de carrosseriebouw als eerste heropgestart, een dag later ook de lakafdeling. Vrijdag volgen dan de montage en batterijproductie, en zal de fabriek weer volledig draaien.