athlon

Athlon Belgium levert tien waterstofwagens aan Europees Parlement

MACHELEN - Autoleasebedrijf Athlon bezorgt in het kader van het emissievrij maken van wagenparken tien waterstofwagens aan het Europese Parlement. De toevoeging van tien waterstofwagens aan het bedrijfswagenpark van het Europees Parlement past binnen de Europese waterstofstrategie. Waterstof heeft immers het potentieel om een belangrijke rol te spelen in de energietransitie en daarmee ook in de noodzakelijke vergroening van wagenparken. Het Europees Parlement gaat voor het leasecontract van de tien Hyundai Nexo’s in zee met mobiliteitsaanbieder Athlon Belgium uit Machelen die hiermee een eerste stap zet in waterstofmobiliteit.

“Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn”, zegt Els Descamps, commercieel directeur van Athlon Belgium. “De vergroening van wagenparken staat daarom centraal in onze aanpak. Waterstof als aandrijving is een veelbelovende techniek in het kader van deze vergroening en zal naar verwachting dan ook een rol van betekenis spelen in de fleetmarkt. We zijn zeer opgetogen met de bestelling van het Europees Parlement en om deze waterstofauto’s in onze vloot te verwelkomen. De techniek is relatief nieuw en dit is voor ons een uitgelezen kans om ook met dit type aandrijving de vergroening van onze vloten te stimuleren én ervaring op te doen voor andere klanten die deze keuze willen maken.”

Europees Parlement zet in op waterstofmobiliteit ​ ​

De tien Hyundai Nexo’s, de nieuwste generatie waterstofauto’s, zijn een aanvulling op de tien plug-in waterstofvoertuigen van de eerste generatie die al eerder in het wagenpark van het Europees Parlement werden opgenomen.

“Ons ambitieuze milieubeleid voorziet in een volledig emissievrije vloot voor personenvervoer tegen 2024″, vertelt Armin Machmer, Directeur voor Logistiek Europees Parlement Om dit tijdschema te kunnen halen, is het van belang actief gebruik te maken van iedere veelbelovende brandstoftechnologie. De in toenemende mate uit hernieuwbare energiebronnen opgewekte waterstof wordt, als energiedrager van klimaatneutrale mobiliteit , naast elektrische mobiliteit, gezien als een vitale speler in het toekomstige wegvervoer, omdat het een aanzienlijk groter rijbereik biedt dan batterijen in combinatie met korte tankbeurten.”