“Haacht Zomert” is een initiatief van handelaarsvereniging BeHaacht waar al de zaken deel van uitmaken. “We moesten wel iets doen, de meeste activiteiten in het dorp zijn afgelast omwille van de coronamaatregelen”, steekt Martine Aertgeerts van Artson Fashion van wal. De kledingzaak die al jaren een vaste waarde is in het centrum van de Vlaams-Brabantse gemeente overleefde de coronacrisis maar veel marge was er niet: “We zijn dicht geweest en schakelden over naar online verkoop. Dat was net voldoende om het hoofd boven water te houden”, vult haar man Geert Eeckeleers aan. Om de lokale economie in centrum Haacht een duw in de goede richting te geven, contacteerden Eeckeleers en Aertgeerts hun bloedbroeders van de jeansstore Giotto, Nondejeu en Café De Ton – Per Sempre om een evenement in elkaar te boksen op 24 en 25 juli.
Shoppen
Met het tweedaagse event willen alle partijen de inwoners van Haacht en buurgemeenten aanzetten om te shoppen: “De verkoop stagneerde, daarom willen we de stock wegwerken. Als modezaak ben je verplicht om de zes maanden een nieuwe collectie aan te kopen. Een deel van het verlies tijdens de crisis willen we nu wegwerken. Tijdens de crisis werkten we vooral op afspraak, het aantal klanten dat we konden ontvangen was dus zeer beperkt. Vooral avondkledij bleef liggen in de winkelrekken. Mensen hadden daar ook geen reden toe. Maar er waren ook nauwelijks trouw- of communiefeesten. Er was geen reden om nieuwe kledij aan te schaffen”, luidt het bij Martine.
Actief centrum
Haacht heeft een actief koopcentrum, toch dreigt het door corona veel van haar pluimen te verliezen. Daarin wil het koppel nu verandering brengen. Het centrum van de gemeente wordt tijdens de tweedaagse omgebouwd tot een ontmoetingsplaats waar de terrassen van de horecazaken tijdelijk worden uitgebreid, muziek nooit ver weg is en waar iedereen op een ongedwongen manier de handelszaken kan binnenstappen voor (in sommige gevallen) interessante koopjes. “We willen opnieuw schwung in het centrum”, besluit het koppel ondernemers.