“We helpen bedrijven om efficiënter te werken en zo sneller te groeien”, legt medezaakvoerder Pieter Appelmans uit. “Bedrijven zitten vaak op een berg data, die te weinig of niet benut wordt omdat men niet weet wat ermee te doen. Hier schieten wij ter hulp. We vertrekken van een scan die we zelf ontwikkeld hebben. Daarna stippelen we samen met de klant een gericht vervolgtraject uit om data in te zetten bij de verbetering van verschillende processen.”
“Wat ons uniek maakt, is dat we de synergie tussen mens en data centraal zetten” gaat Jens Dierckx verder. “Naast een technisch en analytisch luik, gebruiken we zelfs artificiële intelligentie om nieuwe strategieën te ontwikkelen. Maar daar stopt het niet. Het zal steeds de mens zijn die verantwoordelijkheid draagt voor strategische keuzes. Duurzame bedrijfsprocessen creëren met ruimte voor samenwerking tussen mens en data is dan ook onze ultieme doelstelling.”
Student-ondernemers
Het duo startte in hun studententijd al met ondernemen. Samen brachten ze enkele jaren geleden als student-ondernemers het bier Nobilem op de markt. Daarbij merkten ze bij bestellingen door zakelijke klanten problemen met stockbeheer en administratie op. Daarmee groeide bij het tweetal het idee om bedrijven te ondersteunen met datadiensten en Appickx was geboren. Ze maakten van het bedrijf hun hoofdberoep en konden op korte tijd een klantenbestand uitbouwen van kleine kmo’s tot multinationals.
“We kozen voor Appickx omdat Pieter en Jens getuigen van jong en toekomstgericht ondernemerschap”, reageert Unizo-voorzitster Elke Tielemans. “Ze weten zeer goed waar ze naartoe willen en laten zich professioneel begeleiden, onder meer door bedrijfscoaches bij UNIZO. Ze omarmen nieuwe technologieën zoals AI maar stellen wel nog steeds de persoonlijke, menselijke aanpak centraal. In onze huidige digitale wereld is data, en de verwerking ervan, goud waard. Dat heeft Appickx goed begrepen. Dit is een bedrijf met veel toekomst.”