LEUVEN – Start-up askOLI, lid van accelerator Start it@KBC, heeft een app ontwikkeld waarmee surfers automatisch zien of een webshop Belgisch is. In de Google-zoekresultaten wordt dat zelfs aangegeven met een Belgisch vlagje naast de Belgische web-winkels.
AskOLI ondersteunt de oproep om lokaal (digitaal) te kopen. Via een app is het eenvoudig om Belgische webwinkels meteen te herkennen, zonder dat er opzoekwerk bij te pas komt. De app past zich aan de gebruiker aan zodat deze zijn gewoonten niet hoeft te wijzigen. Om de informatie van askOLI aan de zoekresultaten toe te voegen, dient de gebruiker eenmalig een browserplug-in te installeren.
Uitdaging
“Mensen zover krijgen dat ze bij elke opzoeking lokaal denken is een uitdaging’, zegt askOLI-oprichter Luc Jacobs bij Data News. ‘Hen dan ook nog eens naar een andere website laten surfen om elke shop te verifiëren, dat is helemaal onbegonnen werk. Gelukkig kan het nu dus ook automatisch.”
Start it@KBC
De askOLI-app biedt vandaag al automatisch ledenvoordelen van organisaties waar de gebruiker lid of klant van is. Bij de ontwikkeling van de technologie kon het bedrijf rekenen op de steun en het netwerk van start-up accelerator Start it@KBC.