Vandaag kan je zowat alles online kopen. En ook al heel wat verkopen. Decoratieve creaties lenen zich daar uitstekend toe. Jeroen Lemaitre van het bedrijfje Animaux Speciaux in Leuven heeft dat heel goed begrepen. Een tastbaar voorbeeld van een kmo die slim groeit door een juiste online strategie, opgebouwd rond reclame.
“We make treasures for people who long for beauty, wonder and spectacle”, zegt Jeroen Lemaitre. Onder het label Animaux Speciaux creëert de 29-jarige Leuvenaar opgezette dieren zoals vlinders en andere insecten. Onder zijn eigen naam brengt hij interieurobjecten uit, van kunst tot verlichting.
Lemaitre startte zijn activiteiten in februari 2015. Op dit moment heeft hij een eigen zaak in de Mechelsestraat in Leuven en er zijn plannen voor een tweede in Brussel. Tot zijn cliënteel behoren Mauro Pawlowski, Jeroen Meus en Siska Schoeters.
De uitbater is méér dan de zoveelste taxidermist. Hij toont ook hoe sociale media intelligent kunnen worden ingezet om te groeien. Sociale media en intelligentie: een contradictio in terminis. En toch gelooft Facebook erin. Ook al is dat uitsluitend door de inkomsten van advertenties.
Animaux Speciaux verkoopt decoratieve creaties aan een breed publiek via reclame op Facebook en Instagram. Dat doet Lemaitre heel gericht. Hij adverteert specifiek op profielen die interesse kunnen hebben in zijn producten. Concreet: vrouwen tussen 25 en 45 jaar met interesse in kunst en lezeressen van De Standaard en Knack.
Die strategie lijkt te werken, althans voor Animaux Speciaux. De return on investment is fors gestegen door de advertenties op Facebook. Tijdens Boost your business in Brussel (foto) konden kmo’s workshops volgen over dit soort advertenties. Unizo bevestigt dat de trend van stijging van het aantal kmo’s dat via Facebook adverteert ook begint door te breken in Vlaanderen. Ook al is Facebook volgens het gros van de waarnemers onmiskenbaar op de weg terug.