LEUVEN/HAACHT/LUBBEEK/TIENEN/AARSCHOT – Nick Celis, zaakvoerder van de André Celis Groep, droomt van een watertaxidienst met duwbakken. Dat zei Nick in een interview met de Antwerp Management School in het kader van het Europees project Watertruck+.
Er zijn heel wat uitdagingen rond het transport over het water. Het Europese project Watertruck+ probeert een antwoord te geven met een innovatief modulair concept waarbij je duwbakken zowel op grotere kanalen kan inzetten in konvooi als één per één op de kleine waterwegen. Het systeem is ook multifunctioneel bruikbaar voor diverse types van ladingen. “Op die manier lukt het wel om op termijn een rendabele route over water uit te bouwen”, zegt Nick Celis, zaakvoerder van André Celis Groep.
Grensoverschrijdend circuit
André Celis die momenteel al enkele tienduizenden ton bouwmaterialen over water vervoert, werkte mee aan het Watertruck+ traject, een kostelijke, risicovolle en complexe onderneming. “Ondanks de goede begeleiding en ondersteuning, blijft zo’n experimenteel project nog altijd hard werken en pionieren en telkens weer koppig zoeken naar oplossingen voor de problemen die onderweg opduiken”, zegt Celis in het interview. “De resultaten zijn misschien niet 100% zoals initieel voorzien, maar we hebben belangrijke lessen kunnen trekken. Het is nu aan ons om feedback te geven aan Europa, de voor- en nadelen op te lijsten en de knelpunten te signaleren die op beleidsvlak nog moeten worden uitgeklaard. Zo hebben we nu geëxperimenteerd op de kleinere kanalen in Vlaanderen, maar het zou fantastisch zijn om op termijn één circuit over landsgrenzen heen te kunnen uitbouwen. In ieder geval ligt er nu met Watertruck+ een systeem op tafel dat praktisch inzetbaar is en door iedereen gekopieerd kan worden.”
Renovatie duwer
André Celis renoveert op dit eigenste moment een duwer die de twee bakken in de vloot, van 6,6 op 40 meter, kan voortduwen op het kanaal Leuven-Dijle. Vanuit het distributiecentrum in Tildonk-Hambos kunnen zo goederen vervoerd worden over het water. “Ideaal zou zijn mochten we op termijn een soort taxidienst of pool van duwbakken kunnen uitbouwen, waarbij diverse bakken in omloop zijn bij de fabrikanten en klanten en we net zoals bij palettensystemen volle voor lege bakken kunnen wisselen. Als we dit dan ook nog op termijn kunnen combineren met de technologie van onbemand varen, dan krijg je een volwaardig, kostenefficiënt én milieuvriendelijk alternatief voor het vervoer over de weg”, zegt Nick Celis in een interview met de Antwerp Management School in het kader van het Watertruck+ project.
Lange weg te gaan
Celis ziet toekomst in het transport over het water maar er is volgens de zaakvoerder nog een hele weg te gaan. “De waterwegen zijn te klein om rendabel te zijn en er zijn hoe langer hoe minder schepen die ze kunnen bevaren. Nochtans is er nog veel industrie langs de waterwegen gevestigd. Met de oververzadiging van het wegvervoer van vandaag, voel je dat er stilaan opnieuw een shift richting transport over water begint te komen. Alleen is de context bijzonder complex. Je moet rekening houden met diepgang en de capaciteitsbeperkingen, er zijn hoe langer hoe minder schippers, er is een uitgebreide regelgeving, de combinatie met recreatief waterverkeer is niet evident, de investeringen zijn niet min, enzovoort”, besluit Celis.
Bron: Antwerp Management School.