Amplexor groeit bijna vijftien procent

1108 Eric PietersAmplexor uit Leuven, gespecialiseerd in Enterprise Content Management (ECM), zet de tendens van de voorbije jaren verder en legt ook in 2014 mooie cijfers voor. Met een groei van 14,8% bereikte het bedrijf vorig jaar een omzet van 13,2 miljoen euro. Daarmee is het een van de snelst groeiende bedrijven in Vlaams-Brabant. Amplexor won de Gazelle als snelst groeiende bedrijf in de categorie middelgrote bedrijven in Vlaams-Brabant.
Het moeilijke economisch klimaat van de voorbije jaren heeft nauwelijks tot geen effect gehad op de activiteiten en de cijfers van Amplexor. Integendeel: de omzet van de ECM-specialist is al die jaren blijven stijgen, in 2014 zelfs van 11,5 naar 13,2 miljoen euro. Dit komt neer op een omzetstijging van zo’n 15% ten opzichte van 2013. De winst is licht achteruit gegaan, van 788.000 euro naar 719.600 euro, wat nog altijd 6,2% is van de omzet.
Eric Pieters, CEO van Amplexor, ziet twee redenen voor de groeicijfers: “Enterprise Content Management is nog altijd een van de snelst groeiende segmenten binnen de ICT-sector. En Amplexor is een van de grootste ECM-spelers in België. De vraag naar digital experience-oplossingen blijft bovendien toenemen. Bedrijven begrijpen dat een website vandaag niet puur informatief mag zijn, maar de bezoeker een gepersonaliseerde ervaring moet bieden. Daarnaast danken we deze jaarcijfers aan het feit dat onze bestaande klanten op ons blijven vertrouwen en dat ook nieuwe klanten hun vertrouwen in ons stellen. Zo bevestigde KBC begin dit jaar nog haar vertrouwen in Amplexor door ons als structurele partner aan te duiden voor de bouw en het onderhoud van verschillende KBC-websites en web content managementsystemen. KBC benadrukte daarbij het feit dat Amplexor een betrouwbare partner is.”
Terwijl de economische crisis geen vat heeft op Amplexor, merkt Eric Pieters op dat het budgetbeheer van klanten voor ICT-projecten sterk veranderd is. “Onze klanten willen nog altijd wel een programma uitvoeren, maar via kleinschalige projecten”, zegt hij.

Begin vorig jaar werd Amplexor overgenomen door de Luxemburgse Content Lifecycle Management specialist euroscript International SA. “De impact van de overname is nog niet zichtbaar in onze jaarcijfers. We verkopen nog niet zoveel van het euroscript-aanbod, met name dan de vertaaldiensten, in België. Daar is het nog iets te vroeg voor”, zegt Pieters. “We merken wel dat omgekeerd, euroscript met ‘onze’ Digital Experience en Alfresco-diensten een markt heeft gevonden in het buitenland, vooral in onze buurlanden en in de VS. Deze diensten worden aangeboden door de vestigingen van euroscript in de betreffende landen, met ondersteuning van onze mensen.”