korting

Alles wordt duurder, maar deze zaakvoerders beslissen nu om korting te geven: “We willen klanten toch laten genieten in deze moeilijke tijden”

LEUVEN - Korting geven op een moment dat alles duurder wordt. Het lijkt onlogisch, en toch is het wat de restaurants van The Lodge Group, zoals The Lodge of de Abdijmolen in Heverlee, in november gaan doen. “We willen onze klanten de kans geven toch nog op restaurant te gaan”, zeggen ze.

Stijgende energiefacturen, alle goederen die duurder worden: het doet veel mensen de laatste tijd wat beter oppassen met wat ze uitgeven. Verschillende horeca gaven al aan dat ze dat voelden, en dat het aantal klanten daalt of dat klanten minder uitgebreid eten of drinken. Zaakvoerders Dieter en Guy Peters van onder andere The Lodge en Abdijmolen in Leuven, maar ook in Hasselt, Aarschot en Tervuren, zien dat met lede ogen aan.

“We vinden het erg dat mensen daarop besparen”, zeggen ze. “Tot nu toe viel het mee, maar we vrezen voor november als de dagen ook kouder worden en het energieverbruik stijgt. We willen onze klanten de kans geven om nog steeds op regelmatige basis hun favoriete brasserie te bezoeken. Tegelijk willen we ook voor ons eigen personeel en gebouwen zorgen. We moeten de zaal verwarmen en personeel betalen, dan doe je dat als uitbater uiteraard liever voor een volle zaal. Daarom hebben we besloten om toch vooral te zorgen dat onze klanten nog de kans hebben om te komen eten, ondanks het duurder wordende leven.”

Win-win

En dus starten ze een actie. Héél november zal je in alle acht de brasserieën, acht hotels en vijf feestzalen van de groep kunnen eten met 20 procent korting op de prijzen. “Een eerlijke korting”, benadrukken ze. “We hebben niet recent prijzen verhoogd om nu deze korting te kunnen gebruiken als promo. Dan zouden we onszelf ook niet meer in de spiegel kunnen kijken.”

Uiteraard hopen de uitbaters daar goed uit te komen. “Het is een investering voor ons nu. Maar we hopen natuurlijk dat die korting zorgt voor méér klanten waardoor we er toch nog winst uithalen. Hopelijk kan het ook tijdelijke werkloosheid bij onze 250 personeelsleden vermijden want bij minder klanten zetten we ook minder personeel in. Als dat lukt, is het voor alle partijen een win-win”, zeggen ze. Daarbij was november ook de goede maand om die actie te doen, want het is sowieso een maand met minder klanten dus alle beetjes helpen.

“Daarnaast is het natuurlijk ook reclame, en hopen we dat die mensen na hun bezoek in de kortingsmaand ook nog blijven komen. Dat zal de tijd uitwijzen. Momenteel hopen we vooral onze klanten tegemoet te komen, en te zorgen dat zij in deze financieel zeer moeilijke tijden toch kunnen genieten van gezellige warmte en lekkere gerechten en dranken”, aldus Guy.

informatietekst