Air Cargo Global trekt weg uit Zaventem. De Slovaakse vrachtluchtvaartmaatschappij Air verlaat Brussels Airport verlaten wegens de voortdurende onzekerheid over de geluidsnormen en de dreiging van geluidsboetes door het Brusselse Gewest.
De laatste vlucht van Air Cargo Global op de luchthaven van Zaventem is eerder deze week al opgestegen. De maatschappij was met twee vrachtvliegtuigen Boeing 747 actief op Brussels Airport: een met vaste roulatie van twee vluchten per week en een tweede die chartervluchten uitvoerde in functie van de vraag. De activiteiten verhuizen vooral naar Amsterdam en Praag.
De maatschappij haalt de aanhoudende onzekerheid over de geluidsnormen en de mogelijke boetes aan om haar vertrek te verklaren. Het vertrek kan ook gevolgen hebben voor de plannen van de top van Air Cargo Global om een Belgische vrachtmaatschappij, Global Lift, op te richten. Daarvoor is een licentie aangevraagd.
“Maar de politieke situatie waarin we onlangs zijn beland, is een bedreiging aan het worden voor de plannen om de maatschappij te lanceren”, stelt de onderneming. “Het is voor ons onaanvaardbaar dat maatschappijen die met widebodyvliegtuigen van en naar Brussels Airport vliegen een proces-verbaal en boetes zouden krijgen voor overschrijding van de geluidsnormen, terwijl ze opereren volgens de federale wetgeving en op goedgekeurde routes.”
Air Cargo Belgium, de koepelorganisatie van de bedrijven op Brucargo, zegt dat de verhuizing tweehonderd banen gaat kosten. Zij stellen één job gelijk met honderd ton gevlogen vracht. Met de Boeing van Air Cargo Global werden twee vluchten per week uitgevoerd. Dat komt neer op 20.000 ton per jaar. En dus tweehonderd jobs. Het gaat hierbij niet alleen om jobs bij Air Cargo Global zelf maar ook om banen bij afhandelaars of transporteurs.
“Dit bewijst dat bedrijven geen boete in de bus moeten krijgen om zich bedreigd te voelen. De onzekerheid en het afschrikeffect jagen nu al bedrijven naar het buitenland”, zegt Geert Keirens van Air Cargo Belgium. “De Boeing van Air Cargo Global is het meest gebruikte vrachttoestel in de westerse wereld, maar kan toch niet voldoen aan de strenge normen. Nog een vijftal andere maatschappijen vliegt met dezelfde toestellen.”