Air Belgium Foto: BELGA

Air Belgium stopt met passagiersvluchten en vraagt gerechtelijke reorganisatie 

Luchtvaartmaatschappij Air Belgium, die in 2016 opgericht werd, stopt met passagiersvluchten en vraagt een gerechtelijke reorganisatie aan. Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. Sinds april concentreerde Air Belgium haar passagiersactiviteiten op 2 hoofdbestemmingen: Zuid-Afrika en Mauritius. De betrokken werknemers zullen geleidelijk overgeplaatst worden naar andere activiteiten binnen het bedrijf.

Alle passagiersvluchten gepland voor 3 oktober 2023 blijven verzekerd; de retourvluchten zullen door Air Belgium zelf worden verzorgd of via andere luchtvaartmaatschappijen. Vluchten die na 3 oktober 2023 zijn gepland en al zijn betaald door de reizigers, zouden worden geannuleerd en met voorrang worden terugbetaald in het kader van de procedure.

Air Belgium wil zich voortaan toeleggen op haar twee B-to-B activiteiten die groei genereren, namelijk vrachtvervoer (cargo) en ACMI (vliegtuigleasing tussen luchtvaartmaatschappijen) voor passagiers- en vrachtvluchten. “De eigenlijke passenger business blijkt tot op vandaag chronisch niet rendabel door de toegenomen concurrentie en wordt daarom stopgezet”, klinkt het. “Alle opties die konden leiden tot de voortzetting van deze activiteit of de voortzetting van de vluchten na 3 oktober 2023, werden bestudeerd maar de financiële situatie liet dit niet toe.”

Om de huidige schuldenlast onder controle te krijgen en opnieuw rendabel te worden, heeft de raad van bestuur van Air Belgium een aanvraag ingediend voor een procedure van gerechtelijke reorganisatie door een minnelijk akkoord. De vracht- en ACMI-activiteiten blijven verzekerd en operationeel gedurende de hele procedure en daarna, luidt het. Het is immers de bedoeling om deze twee activiteiten in de toekomst te kunnen versterken.

Volgens Air Belgium heeft een aaneenschakeling van externe gebeurtenissen de onderneming de jongste jaren verzwakt: de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne, plots stijgende brandstofprijzen, inflatie en daling van de koopkracht bij de klanten.