Zaventem of Charleroi? De luchtvaartmaatschappij in oprichting Air Belgium hakt weldra de knoop door vanuit welke luchthaven gevlogen zal worden. Tegen begin april hoopt het bedrijf zijn vlieglicentie te bekomen. De timing blijft om eind juni de eerste vlucht te kunnen lanceren tussen België en China, het land waar de focus op ligt.
Air Belgium diende in december vorig jaar de aanvraag tot licentie in bij het directoraat-generaal Luchtvaart van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Met de nodige papieren op zak tegen begin april komt er meer duidelijkheid komen over de thuisbasis van Air Belgium.
Daarvoor gaat het tussen Brussels Airport en de luchthaven van Charleroi. Luik is niet in de running. Voor de reguliere vluchten voor individuele toeristen, groepen én zakenreizigers moeten klanten kunnen overstappen op andere vluchten. Die mogelijkheid is er niet op de luchthaven van Luik.
De bestemmingen zijn verschillende grote steden in China. Op termijn komen ook andere Aziatische bestemmingen in aanmerking.
De maatschappij onthulde woensdag het kleurenschema van de toekomstige vliegtuigen. Zij krijgen het AB-logo met kroon op de staart en de Belgische kleuren op de romp. Air Belgium is een Belgisch bedrijf, met een Belgische stijl en Belgische knowhow.
Na het bekomen van de licentie zijn nog drie maanden nodig om van start te kunnen gaan. “De ambitie blijft om eind juni te vliegen”, zegt ceo Niky Terzakis. Dat zal in eerste instantie gebeuren met vier Airbussen A340.
Achter Air Belgium staan Belgische en buitenlandse investeerders. De maatschappij hoopt in het tweede of derde jaar winstgevend te zijn. Air Belgium lanceerde de voorbije maanden een zoektocht naar vliegend personeel. Meer dan 500 piloten en ruim 400 stewards en stewardessen solliciteerden.