BRUSSEL Delhaize foto Belga

Ahold Delhaize België boekt lichte omzetdaling

SINT-JANS-MOLENBEEK – Supermarktgroep Ahold Delhaize boekte in België een lichte omzetdaling in het eerste kwartaal van dit jaar. De omzet daalde met 2,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De teller stond op 31 maart op 1,22 miljard euro. Volgens de directie zijn minder openingsdagen van winkels de boosdoener.

De Belgisch-Nederlandse groep maakte de kwartaalresultaten openbaar. Daaruit bleek dat minder openingsdagen van Belgische winkels een duidelijk effect hadden op de omzet. Die daalde met 2,2% tot 1,22 miljard euro. Als die verloren dagen verrekend worden, blijft er slecht een daling van 0,3 procent over. In België groeide de online verkoop via delhaize.be 14,7% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dankzij efficiënte kostenbeheersing steeg de operationele marge van de groep in ons land bovendien van 0,1 procentpunt tot 2,4 procent.

Onlineverkoop in de lift 

De hele groep, met onder meer nog supermarkten in de VS en Nederland en onlinewinkel Bol.com, boekte wel meer omzet: er kwam tegenover vorig jaar 1,5 procent (bij gelijke wisselkoersen) bij, tot 15,88 miljard euro. De onlineverkoop was daarbij goed voor 761 miljoen euro, een stijging met 17,9 procent. Het nettoresultaat steeg met 2,4 procent tot 435 miljoen euro. Desondanks verloor het aandeel woensdag in Brussel 1,27 procent, om af te klokken op 20,95 euro. Donderdag volgde een minieme daling tot 20,93 euro.