2b Leuvenselaan in Tienen. Credit: Google Street View.

Afbakening kleinstedelijk gebied: strengere regels voor Leuvenselaan en Soldatenveld

TIENEN - De provincieraad van Vlaams-Brabant stelde de eerste herziening van het provinciale ruimtelijk uitvoeringplan (PRUP) voor de afbakening van een kleinstedelijk gebied Tienen definitief vast. Na het openbaar onderzoek werden de plannen bijgestuurd op basis van het advies van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening. De regels voor detailhandelszone Leuvenselaan en bedrijventerrein Soldatenveld werden verstrengd. 

Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) werd van 27 mei tot en met 26 juli 2021 aan de bevolking voorgelegd via een openbaar onderzoek. In totaal werden er 120 bezwaren en adviezen ingediend. De provinciale commissie voor ruimtelijk ordening heeft ze behandeld en vervolgens een advies geformuleerd. Uiteindelijk zijn er enkele verstrengingen ingelast.

Detailhandelszone Leuvenselaan

“Met de aanpassingen aan het deelplan ‘Detailhandelszone Leuvenselaan’ willen we verkeersproblemen vermijden en het handelscentrum van Tienen maximaal ondersteunen. Het plan is daarom strenger dan de vorige versie. Er wordt ruimte vrijgehouden voor een ventweg. Horeca en sommige type winkels, zoals kledingwinkels, worden uitgesloten”, zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor Ruimtelijke Planning.

Bedrijventerrein Soldatenveld

Voor het ‘Regionaal bedrijventerrein Soldatenveld’ wordt de ontwikkeling doorgevoerd in fasen. Daarnaast blijft landbouw mogelijk zo lang de gronden niet in gebruik genomen zijn door bedrijven. “De mogelijke komst van extra Seveso-bedrijven en breekwerven bleek de grootste bezorgdheid. We beslisten daarom het advies van de stad Tienen te volgen. Er worden geen Seveso-bedrijven meer toegelaten en het aantal breekwerven wordt beperkt tot 1”, besluit gedeputeerde Ann Schevenels.

Procedurefout 

Het definitief vastgestelde PRUP is het tweede. De eerste versie bood door een procedurefout te weinig zekerheid. Er moest een nieuw plan-MER (milieu effecten rapport) opgemaakt worden. Omdat er ondertussen nieuwe inzichten waren over mobiliteit, werd het ruimtelijk uitvoeringsplan geactualiseerd.