1 AdSomeNoise is gevestigd aan de Schipvaartstraat (Havenkant) in Leuven.

Leuvens bedrijf doet weldra “hokus pokus” op tv-scherm

LEUVEN -Het Leuvense digital campaign agency AdSomeNoise start met de ontwikkeling van “DCO for video”, een technologie die het heel eenvoudig maakt om in realtime, gepersonaliseerde en hyper relevante video’s samen te stellen en te publiceren. Voor de ontwikkeling kan AdSomeNoise rekenen op steun van de provincie Vlaams-Brabant.

Sinds 2015 bouwt AdSomeNoise klassieke DCO’s, oftewel Dynamic Creative Optimisation projecten voor toepassing in display (banner) campagnes en ads op social media. Dat doet het bureau voor binnen- en buitenlandse klanten waaronder Brico, Decathlon, Nationale Postcode Loterij en verschillende merken van speelgoedfabrikant Mattel.

Pilootproject 

Nu is AdSomeNoise klaar voor de volgende stap: ‘DCO for video’. Op basis van verschillende data signalen krijgt een gebruiker in realtime video ads te zien die helemaal zijn aangepast aan zijn of haar persoonlijke profiel. Dit innovatietraject zorgt ervoor dat lokale websites een extra middel hebben om advertentiebudgetten aan te trekken, in plaats van de inkomsten te laten wegvloeien naar de Amerikaanse tech bedrijven. Vorig jaar ontwikkelde AdSomeNoise in  primeur al een pilootproject rond ‘DCO for video’ in opdracht van Carglass, in samenwerking met Semetis en SBS.

Steun 

Om de technologische revolutie verder te ontwikkelen klopte AdSomeNoise aan bij de provincie Vlaams-Brabant, die innovatieve projecten ondersteunt. Met succes, want het provinciebestuur trok 102.783 euro uit die de verdere ontwikkelingen een handje te helpen.

Adhese

Voor de koppeling met de uitgevers wordt er gewerkt met Adhese, een Belgisch Adtech bedrijf dat gepokt en gemazeld is rond GDPR-compliance. Ook de KU Leuven is aan boord. Onder leiding van Tim Smits, hoogleraar in het domein van persuasieve marketingcommunicatie, wordt er onderzoek gedaan naar consumentenpercepties wanneer deze nieuwe techniek gebruikt wordt, en zal onderzocht worden welke variabelen een invloed hebben.

Enorm potentieel

“Het potentieel is enorm”, zegt Steven Verbruggen van AdSomeNoise. “Het belang van video advertenties blijft wereldwijd jaar na jaar toenemen en met “DCO for video” kan ook het medium eindelijk evolueren van “one to many” communicatie naar “one to one” communicatie. We zaten al even te broeden op verdere ontwikkeling, maar met deze innovatiesteun kunnen we echt versnellen.”

Proefkonijnen gezocht

“Zelfs interactiviteit in video zal mogelijk zijn”, vult Sam Buyst van AdSomeNoise aan. “En deze technologie vormt de basis voor next level addressable tv-reclame”. AdSomeNoise en Adhese zoeken nog adverteerders en uitgevers die willen meewerken in de proof of concept fase en zo een voorsprong willen nemen in de learnings met “DCO for video”.